Blodets röst (2)

Har tänkt efter att en del läsare inte vuxit upp i den laestadianska gudstjänstmiljö som jag gjort. Därför vill jag göra ett förtydligande vad jag syftar på i mitt förra inlägg.
 
Tyvärr försöker en del med mer eller mindre inflytande tolka predikan om synderrnas förlåtelse som en skiljelinje mellan de rättrogna och andra så kallade kristna eller religiösa. En del går rakt på sak och säger att den rätta församlingen finns endast där man har de rätta orden i avlösningen från synden, nämligen "I Jesu Namn och Blod". Jag som alltid fått höra denna predikan skulle för allt i världen aldrig vilja byta ut denna bibliska predikan om syndernas förlåtelse. Utan att därför se ner på predikan om syndernas förlåtelse "I Jesu Namn" eller "I Faderns, Sonens och den helige Andes Namn". Men vi måste vara försiktiga med hur vi sorterar oss i den laestadianska väckelsen från andra. 
 
För det första har åtminstone inte jag sett denna ordföljd "I Jesu Namn och Blod" skriven före mitten av 1800-talet. Skulle gränsen mellan Guds rike och mörkrets rike gå vid denna ordföljd, så skulle vi inte hitta rättrogna före mitten av 1800-talet.
 
Jesus säger själv var gränsen går. På den yttersta dagen ska många tyvärr få höra: Gå bort, Jag känner DIG inte! Därför finns endast en biblisk väg till evig salighet: att vara känd av Jesus. Var blir vi känd av Jesus? Vid umgänget med Guds ord. Känner vi inte Guds ord, så blir vi inte kända av Jesus. Tron kommer av Guds ords predikan. Älskar vi Guds ord, vill vi läsa och göra vår Faders vilja. Läser och lyssnar vi till Guds ord, upptäcker vi var vi har gjort fel mot Hans vilja. Då vill vi höra försoningens predikan om våra synders förlåtelse.
 
 

Kommentarer
Postat av: keijo

Yes, vi har så mycket att tacka idag med Jesus blod seger till frälsning för oss alla in trons väg och at den Heliga Anden är vår tröst I många stunden med kamp och så stressit är inne och vi längtar och får igen frihet och seger och komma ihåg blodet makt är allt detta möjlig och tacksegelse kommer till utan och pålit till Herren med kärlek igen .Detta är våran kristen resa in idag och att vinna seger alltid är i Guds hands ,tack med välsignelse keijo södertälje

Svar: Ja och i Jesu namn får vi avsluta detta år och börja det nya. Ett välsignat 2014 önskar jag dig.
Håkan Kero

2013-12-28 @ 09:54:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0