Välommen hem!

Jag fick för ett tag sedan en fråga av en journalist, hur vi i väckelsen ställer oss inför det faktum att våra barn i ungdomsåren eller senare inte vill bekänna sig som Guds barn, stöter vi bort dem?
Jag svarade att jag aldrig skulle kunna göra det och vi har också fått lära oss att inte göra det. I minnet kom en berättelse som en predikant tog upp i en predikan. Jag berättade den för honom.
 
För många år sedan innan telefonen fanns i var mans hus eller ficka, så var det en ung man som inte bara fysiskt men också andligt lämnade sitt barndomshem. Han förnekade sin barndomstro och vågade inte ta kontakt med sina föräldrar, i rädsla för att inte accepteras. Efter några år fick han samvetsnöd och i väckt tillstånd skrev han till sin mamma att han ville komma tilbaka och åter få höra om sina synders förlåtelse. I sin känsla av att inte duga för sina föräldrar skrev han också att han nästa vecka kommer till sin hemstad med tåget. Järnvägen var dragen förbi hans föräldrahem innan man var framme vid järnvägsstationen. Han bad i brevet att hans mamma skulle ge ett tecken åt honom ifall han var välkommen hem. Han bad i brevet sin mamma att knyta en vit näsduk i björken som stod vid järnvägen på deras tomt.
 
När tåget närmade sig staden, som den unge mannen på många år inte besökt, spanade han efter sin hemgård. Skulle det finnas en näsduk i björken? När tåget gled förbi grannens hus så fick han se björken, som vuxit en hel del sen han såg den sist. Där var ingen näsduk, utan hela björken var övertäckt med stora vita lakan!
 
Med denna berättelse ville jag visa journalisten hur kära våra barn är och hur vi alltid är beredda att ta emot dem med öppna armar. Precis som fadern i liknelsen om den förlorade sonen.
 

Internationella kvinnodagen

Ibland funderar man varför en sådan dag behövs. Många män tycker det är jobbigt med "kvinnosakskvinnor" som kämpar för jämställdhet. Till dem skulle jag vilja säga att det är era förfäders fel att dessa "jobbiga" kvinnor finns. Om männen skulle ha följt bibelns ord: "Älska era hustrur", skulle inte feminismen ha varit aktuell idag. På grund av elaka män, på grund av lata män och på grund av egoistiska maktfullkomliga män, så är det inte konstigt att kvinnorna i modern tid börjat protestera.
Av samma orsak har fackföreningar kommit. Företagare har misskött sin makt och rikedom, utan att tänka på att ge den lön arbetaren är värd, som bibeln säger.
Girigheten är roten till allt ont och det gäller girighet till makt och girighet till pengar. Det är sådant som förstör förhållandet mellan man och kvinna, så även förhållandet mellan arbetsgivare och arbetare. I bägge fallen kan bägge parter falla för girighetens frestelse.
 

Min vision om framtidens skola

Jag hörde en gammal man berätta om sina hemska minnen och upplevelser från nazismens koncentrationsläger. Han såg som sin uppgift att informera ungdomar i skolor om vad han varit med om och vad orsaken var till att nazismen fanns. Detta började han med först på gamla dar, då han, i nittiotalets Sverige, till sin förskräckelse fick se nynazister marschera och fysiskt angripa folk som inte såg svenska ut.
Emmerich Roth heter han och han fick frågan hur vi ska hindra ökningen av främlingsfientligheten i Sverige. Svaret var att alla barn får inte samma kärleksfulla uppfostran som han själv fick, därför måste alla barn få kunskap om konsekvenserna av nazism och fördomar genom skolan.
 
Kort efter att jag hört Ememerich Roth berätta detta, hörde jag en redovisning i radion om forskning kring pojkar med problem som till slut hamnar i kriminalitet. Reportern frågade vad man ska göra för att hindra pojkarna att hamna snett? Svaret var: Vi måste bearbeta dem i skolan.
 
Alltså, människor med erfarenheter och forskare som djupstuderat ungdomar med problem, kommer fram till samma slutsats. Vi måste införa ett motgift mot problem redan i tidig skolålder. 
 
Min vision är att hjärntvätta barnen rena från all smuts som kan påverka dem att fara snett. Nazisterna lyckades effektivt "hjärnsmutsa" ungdomar på trettiotalet till hitlerjugend, Ett modernt samhälle med många goda viljor borde kunna använda samma metod men med annat innehåll och med ordets rätta betydelse "hjärntvätta" barnen och ungdomar. Det räckte inte med ett par temadagar varje termin för att få ungdomarna i tyskt trettiotal till fanatiska nazister. Dom körde stenhård undervisning i Hitlers anda dag ut och dag in. Låt oss göra likadant men med annat innehåll.
 
Barnen ska lära sig att man inte behöver gå kurser för att bli egoist, avundsjuk, fördomsfull, girig, våldsam mot svagare, missunsam, spydig m.m. Barnen ska lära sig att ingen människa kan gå genom livet fri från någon av dessa sjukdomar i hjärnan. Barnen ska lära sig hur det går om man inte försöker stoppa dessa sjukdomars verkningar. Ingen ska komma ur skolan utan att veta varför man blir som Breivik och andra som orsakat andra människors olycka. Skolan skulle säkert vinna mycket på att plocka bort en del annat ur undervisningen och ersätta det med livskunskap eller vad man vill kalla ämnet jag syftar på.
 

RSS 2.0