Min vision om framtidens skola

Jag hörde en gammal man berätta om sina hemska minnen och upplevelser från nazismens koncentrationsläger. Han såg som sin uppgift att informera ungdomar i skolor om vad han varit med om och vad orsaken var till att nazismen fanns. Detta började han med först på gamla dar, då han, i nittiotalets Sverige, till sin förskräckelse fick se nynazister marschera och fysiskt angripa folk som inte såg svenska ut.
Emmerich Roth heter han och han fick frågan hur vi ska hindra ökningen av främlingsfientligheten i Sverige. Svaret var att alla barn får inte samma kärleksfulla uppfostran som han själv fick, därför måste alla barn få kunskap om konsekvenserna av nazism och fördomar genom skolan.
 
Kort efter att jag hört Ememerich Roth berätta detta, hörde jag en redovisning i radion om forskning kring pojkar med problem som till slut hamnar i kriminalitet. Reportern frågade vad man ska göra för att hindra pojkarna att hamna snett? Svaret var: Vi måste bearbeta dem i skolan.
 
Alltså, människor med erfarenheter och forskare som djupstuderat ungdomar med problem, kommer fram till samma slutsats. Vi måste införa ett motgift mot problem redan i tidig skolålder. 
 
Min vision är att hjärntvätta barnen rena från all smuts som kan påverka dem att fara snett. Nazisterna lyckades effektivt "hjärnsmutsa" ungdomar på trettiotalet till hitlerjugend, Ett modernt samhälle med många goda viljor borde kunna använda samma metod men med annat innehåll och med ordets rätta betydelse "hjärntvätta" barnen och ungdomar. Det räckte inte med ett par temadagar varje termin för att få ungdomarna i tyskt trettiotal till fanatiska nazister. Dom körde stenhård undervisning i Hitlers anda dag ut och dag in. Låt oss göra likadant men med annat innehåll.
 
Barnen ska lära sig att man inte behöver gå kurser för att bli egoist, avundsjuk, fördomsfull, girig, våldsam mot svagare, missunsam, spydig m.m. Barnen ska lära sig att ingen människa kan gå genom livet fri från någon av dessa sjukdomar i hjärnan. Barnen ska lära sig hur det går om man inte försöker stoppa dessa sjukdomars verkningar. Ingen ska komma ur skolan utan att veta varför man blir som Breivik och andra som orsakat andra människors olycka. Skolan skulle säkert vinna mycket på att plocka bort en del annat ur undervisningen och ersätta det med livskunskap eller vad man vill kalla ämnet jag syftar på.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0