Förstörd resa

Tänk dig att du far iväg på en resa, kanske en semesterresa eller så åker du för att hälsa på någon. Plötsligt mitt under vistelsen på främmande ort, blir du påmind om ditt hem och du drabbas av intensiv hemlängtan. Hur bra det än är på den ort du befinner dig, så är resan förstörd på grund av hemlängtan. Det hjälper inte hur bra väder det är, eller hur bra vänner du har där du är, inget kan få dig på andra tankar än att så snart som möjligt få komma hem. Alla i din närhet som ser dig försöker få dig intresserad av intressanta saker som erbjuds på den plats du är. De ser hur ledsen du är och vantrivs trots allt trevligt, men inget kan få dig på andra tankar än tanken på ditt hem. Hela din resa är förstörd på grund av hemlängtan.
 
Vi får be vår himmelske Förälder att Han skulle sända oss en så stark hemlängtan till himlen, att vi inte trivs här på jorden. Vi får be Gud att Han sänder sådana predikanter och präster som håller de kristnas hemlängtan vid liv, genom att kunna beskriva vad som väntar oss efter resan på jorden i Jesu efterföljd. Vi kan under vardagens sysslor sjunga många hemlandssånger som härligt beskriver vad som väntar oss efter detta liv på jorden. 
 
Det finns ingen lagpredikan som så starkt kan få oss att tappa lusten till allt vad denna värld kan erbjuda, som en intensiv hemlängtan till himmelen. Hur blir hemlängtan intensiv? Jo genom att vi får se vår uppståndne Frälsare för våra andliga ögon. Vi känner igen Honom på såren i händerna som Han sträcker emot oss och säger: Jag har gjort allt för dig och berett dig ett rum i himmelen, följ mig ända hem.
 

Kommentarer
Postat av: Anette Hjulfors

Amen,precis så vill jag också tro!

2013-08-10 @ 18:49:47
Postat av: Mattias

Det var verkligen en talande text. Amen till det

2013-08-10 @ 21:38:45
Postat av: André Bergström

Mycket tänkvärt det Håkan skriver!

Apropå detta som Håkan skriver att Gud skulle sända oss en så stark hemlängtan till himlen, att vi inte skulle trivas här på jorden. Jag kan i detta nämna att J. S. Bach skrev/ komponerade en vacker melodi: ”Komm' Susser Tod” (Come sweet death) som på svenska blir ”Kom kära död.”

– Viktigt att notera att Bach var troende kristen. Det ser man när man studerar Bachs musikverk. Mycket av hans musik präglas just av Bibelns texter.

Lyssna gärna på detta stilla och makalösa musikverk här:
http://www.youtube.com/watch?v=Xje4OYalB5Q

2013-08-11 @ 11:08:06
URL: http://www.reportage2.se/
Postat av: Marguerite

"Jag har valt att göra sällskap,med Guds enkla vandringsmän,,,det må kosta vad det vill,men jag vill hem till Himmelen.
Det är längtan hem,som driver mig,,,jag vill ej stanna här,för en främling här på jorden,jag ju är".

Det var några rader ur en sång,som kom till mig när jag läste ditt inlägg.
Tack och Herrens välsignelse!!!

2013-08-11 @ 17:41:29
URL: http://helenemarguerite.blogspot.com
Postat av: André Bergström

Håkan,

Visste du (och övriga) att J.S. Bach brukar kallas för ”den femte evangelisten”? Naturligtvis finns det bara 4 evangelister som bibeln framhåller. Men inom musikhistorien kallas han så, därför att han skrev/ komponerade musik över bibelns faktiska händelser.

”Johann Sebastian Bach är den femte evangelisten. Gån ut och förkunnen honom!”

– Så inledde ärkebiskopen Nathan Söderblom ett tal inför en kyrkomusikerkongress i Uppsala en gång under sin ämbetstid. Söderblom var själv synnerligen musikalisk och tonsatte flera av de psalmkoraler som ännu är i bruk i Svenska kyrkans psalmbok.
Läs mer här:
http://tidningenkulturen.se/artiklar/musik/musikens-portraett/13813-bach-trotjaenaren

– Man kan naturligtvis fråga sig varför att J.S. Bach skrev/ komponerade en denna vackra melodi: ”Komm' Susser Tod” (Come sweet death).

Måhända att det var så att han kände en längtan till det himmelska hemmet. Ungefär i likhet med det Håkan skriver om i sin bloggpost.

– Det kan också vara så att J.S. Bach drabbas av en oerhörd tung sorg på sin vandring som utgjort titeln i kompositionen...

2013-08-12 @ 21:55:48
Postat av: Per-Eric Simma

Nu kanske jag förstår stämningen bland de eniga kommentatorerna, men jag måste faktiskt påpeka att något viktigt saknas i denna beskrivning av hemlängtan, och det är kärleken till medmänniskorna.

Det du beskriver som idealtillståendet, en starkt hemlängtan till himlen, var faktiskt inte det som främst utmärkte de första kristna, de som vi gärna tar som exempel, då de var utbildade och utsända av Jesus själv.
Som jag förstått det så utmärkte det sig genom en att de såg sig ha en uppgift kvar på jorden, och det var att få med så många som möjligt på färden hem till himlen.

Jämför det med om du hamnat i sjönöd och simmar omkring i havet vid ett sjunkande skepp. Klart du längtar hem, men borde inte den krsitnes främsta längtan vara att rädda så många som möjligt innan de dör, och sedan tillsammans hålla sig flytande tills räddningen kommer?

Är rädd att din beskrivning av hemlängtan är ett rikligt beskriven av budkspet vi hört många ggr, men den innehåller en stänk av själviskhet (bara jag kommer till himlen så är allt bra) som utmärker tankarna hos alltför många predikanters budskap inom Laestadianismen.

Hälsningar
Per-Eric Simma

2013-08-13 @ 09:41:31
Postat av: Marguerite

Det är väl ändå underförstått att hemlängtan innefattar även att man vill ha sina medmänniskor med dit!!!
Så länge vi är här,utför vi uppdraget som Jesus har givit oss,genom att verka så länge dagen ännu varar...

2013-08-13 @ 10:00:10
URL: http://helenemarguerite.blogspot.com
Postat av: Emil

Per-Eric, du har en mycket viktig och intressant tanke.
Men jag tänker att om jag får en så stark himlalängtan och en riktigt stark längtan efter att få möta min Jesus, min enda väg hem, få möta honom ansikte mot ansikte och sitta i hans famn.

Och om allt det här skulle få en så stor plats i hjärtat,
VAD vill jag då berätta till min medmänniska jag möter, istället för att bara ptata väder eller jobb,
VEM vill jag berätta om istället för att prata om människors fel och brister?

Guds Frid
Emil

2013-08-13 @ 14:39:36
Postat av: André Bergström

Gudsfrid Håkan!

Rent allmänt önskar jag nämna, att när t.ex. J.S. Bach komponerade sin makalösa melodi “Come sweet death”, så upplever inte, och uppfattar jag INTE Bach som egoistisk. På samma sätt Håkan upplever inte jag att ämnet i din bloggpost är självisk. Sen att de finns de som tolkar det som lite själviskt, det baklagar jag. Jag tror det blir fel och ger en orättvis bild om man fastnar på enstaka citat och enstaka bloggposter etc. Den som läser helhet och sammanhang av Håkans kontexter/ bloggposter får en rättvis helhetsbild.

/Med godhetsfulla hälsningar:
André

2013-08-13 @ 15:57:16
Postat av: Håkan Kero

I blogginlägget skriver jag "vad som väntar oss efter resan på jorden i Jesu efterföljd"
Om man inte blundar medan man följer Jesus, upptäcker man ganska snart att Han kallar de bortsprungna fåren. Ja, Han uppmanar även oss som följer honom att "lära allt folk osv.

Ju finare jordiskt hem man har, desto roligare är det att bjuda dit gäster. Andligt sett så har vi nog ett hem som duger åt alla, ja även för dem som finns på "gator och gränder" (Luk 14:21).

Om det finns egoistiska inom väckelsen är det bara att beklaga, men känner man Jesus så vill man fly egoismen likaväl som man vill fly undan egoismens fader djävulen.

2013-08-13 @ 19:14:27
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0