Kristendomsfobi

Efter det senaste regeringsuttalandet om att tillåta präst och psalmsång vid terminsavslutningar, har återigen kraftiga reaktioner fått stor plats i media. Man skriver bland annat: "Befria barnen från Gud!". Man talar om det hemska att påverka de stackars barnen om sagorna från bibeln. "Låt barnen växa upp i en kristendomsfri skola och låt dem välja att följa Gud när de är vuxna" säger dom. Det verkar finnas en rädsla för att barnen ska föras vilse in i kristendomen.
 
Jag har pratat med många äldre som gått skola under 40- och 50-talet. De berättar om psalmsång och kristendomsundervisning flera gånger i veckan. Om kristendom skulle vara farligt så borde var och varannan 40-talist sitta i kyrkan eller bönhuset varje söndag. Hur tomt ekar kyrkorna i Sverige idag? Var är alla dom av kristendomen vilseförda 40-talisterna? Vad är de rädda för som ojar sig över skolavslutningar i kyrkan? Vad är två gånger per läsår, jämfört med varje vecka?
 
Är folk rädda för en kristendom som leds av bibelord och ger följande konsekvenser om de följs utan inblandning av mänskligt förnuft: 
- En värld med mindre splittrade familjer.'
- En värld med mindre könssjukdomar.
- En värld full av förlåtande hjärtan.
- En värld full av ångrande människor.
- En värld full av människor som vill hjälpa andra.
- En värld full av antirasism.
- En värld full av barn som växer upp i lyckliga hem.
- En värld full av nykterister.
- En värld med fler kärleksfulla människor.
- En värld med färre egoister.
- En värld med färre fördomar.
med mera.
 
Är det detta man är rädd för när kyrka och Gud kommer på tal?
 
Kom inte och säg att de finns hemska exempel bland kristna. Det vet jag. Men jag vill bara påpeka att ju mer bibelgrundad kristendom som lärs ut, desto mindre hemska exempel. De som kallar sig kristna och orsakar bråk och barnmisshandel utan ånger för det man gör, har inte läst och tagit till sig bibelorden i barnslig ödmjukhet.
 
Orsaken till elände i världen eller tråkigheter bland såna som kallar sig kristna, är bristen på rätt kunskap om bibeln. Det är djävulens största vinst om han får oss så långt som möjligt från Guds ords läsande, lärande och hörande.
 
Jag irrade länge än hit och än dit
Och sökte en väg till Guds himmel,
Och sökte väl stundom med allvar och flit
I människomeningars vimmel.
Jag sökte dock icke i Ordet, och se,
Hur kunde jag då finna bot för mitt ve,
Hur kunde jag då finna vägen?
                                      (Lina Sandell)

Kommentarer
Postat av: Jan Andersson

Så reagerade jag också när jag läste vilka faror/fasor det menas innebära om barnen får höra en psalm eller två och kanske lite lite Guds ord en eller två gånger per år... Man ska vara 100% befriad från sånt tills man är vuxen men tvärtemot går naturligtvis utmärkt! Dvs att man som kristen i skolan(och annars också) blir utsatt för direkt och indirekt ateistisk propaganda och annat som ofta riskerar orsaka konflikt mellan vad som man kristen vill eller inte vill och vad "världen" vill det struntar man totalt i. Om nu barnen ska befrias från Gud så vore det minsta man kan begära att den som vill befrias från motsatsen också får sina behov tillfredsställda!

2013-12-20 @ 06:29:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0