Orättvisa

På ett bröllop blev jag påmind om en mycket speciell händelse från min ungdomstid. Det kändes lämpligt att berätta det på bröllopet då det var många ungdomar närvarande. Jag vill också dela med mig till läsarna om vad som hände, trots att det känns motigt att berätta om sig själv.
 
Under ungdomsåren studerade jag till lädertekniker (Apg. 10:6) och en av hemresorna från Tyskland skedde med tåg. När jag bytte i Hamburg, så klev ett gäng svenska ungdomar in i min kupé som också skulle hemåt. Två av flickorna hade varit på ett disco i Amsterdam och fått en drog som heter extasy i sina glas utan att veta om det. Effekten blev obehaglig och när de klarnat tog de första bästa tåg hemåt. En annan grabb hade varit i Tyskland och fått tag på hasch som han ville röka i gången utanför kupén. När han och de andra gick ut, lämnades jag och en av Amsterdam-flickorna kvar. Jag sa utan att tänka desto mer att: - Skönt att man inte behöver sånt där. 
 
-Vad menar du med det? frågade hon. Jag var då mer eller mindre tvungen att säga B när jag sagt A, så jag berättade om min uppväxt i ett kristet hem. Hon frågade en hel del och jag fick liksom plocka upp ABC-boken i kristendom för att hon skulle förstå. Hon visste lika mycket (eller lite) om Jesus som hon visste om Allah och Buddha. Efter ett tag blev det en stunds tystnad i kupén, sedan säger hon: -Vad orättvist att du fått växa upp i ett kristet hem! De andra ungdomarna kom tillbaka och det blev inga fler diskussioner på det andliga planet.
 
Själv har jag många gånger funderat på hennes ord: -Vad orättvist att du fått växa upp i ett kristet hem! Det som man upplevt som en självklarhet, blev plötsligt något stort och värdefullt. Jag hade fått en skatt som någon var avundsjuk på. Jag har många gånger efteråt känt mig lite skamsen över hur sällan jag varit tacksam över att jag fått födas i ett kristet hem. Jag tror denna erfarenhet i tågkupén var till nytta för mig.
 
Jag har inget emot att även andra får höra och läsa om det som hände mig, särskilt ungdomarna borde få höra detta. Så dela gärna med dig av denna berättelse till andra som vuxit upp i kristna hem.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för att du delade med dej av din upplevelse. Hälsosam påminnelse förr både ung och äldre! Tänk vilken rikedom vi äger!

2013-12-07 @ 18:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0