Rövaren på korset del 1

I de fyra evangelierna finns flera kapitel skrivna om händelserna under de dagar som vi kallar stilla veckan fram till då Jesus uppstår ifrån döden. Ändå är en av den mest gripande händelsen endast beskriven i Lukas evangelium, jag tänker på den andra rövarens samtal på korset. En del översättningar kallar dem för ogärningsmän, men idag använder vi inte sådana ord. Idag kan man kalla dessa två som hängde på var sin sida om Jesu kors för brottslingar eller kriminella. Det skrivs inte exakt vad de hade gjort, men vi kan förstå att de var grova brottslingar då de skulle dömas till döden. Kanske de hade gjort sådant som du inte ens har haft i dina tankar.

 

Vi människor har lätt att placera människor i olika klasser av syndare, en del är värre än mig och andra bättre. Det är nog därför Gud ville att Lukas skulle beskriva händelsen så tydligt. Gud vill visa att åt en som gjort de värsta brott som kan göras, vill Jesus ge en plats i himmelen. Gud vill att vi ska tröstas med att även han eller hon som jag och alla andra pekar på, också har möjlighet att komma till himlen, när rövaren också fick komma dit. När vi kommit till insikt om vår egen uselhet blir trösten ännu större, till och med jag kan få möta Jesus i himmelen!

 

forts...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0