Rövaren på korset del 2

....forts
 

Idag förstår nog inte många yngre människor vad ordet bättring betyder, särskilt inte de som inte besökt en kyrka eller ett bönhus. I modernt språkbruk blir man förstådd då man omskriver ordet bättring med omvändelse från världen. Vi kan se händelsen på Golgata som ett exempel på hur bättring blir gjord.

 

Samtalet på Golgatas tre kors inleds med hånet från den första rövaren som ifrågasätter Kristi person. Det första den andra rövaren gör, är att bekänna tron med att tillrättavisa den första rövaren med att fråga: Fruktar inte heller du Gud? Sedan visar han på den stora skillnaden mellan dem och Jesus som hänger mitt mellan dem. Det andra som rövaren gör i samma mening, är att bekänna sin synd. Han vill bekänna att de lider för deras brott. För människan är det lätt att stanna här, nu hade han bekänt sin tro på Gud och bekänt sina synder. Var han inte redo för himmelen? Nej, Jesus är fortfarande tyst. 

 

forts...


Kommentarer
Postat av: André Bergström

Apropå bättring...

Reformatorn Luther lärde b.la att i den kristnes hela liv, är att leva i ständig omvändelse (bättring). Så är det åtminstone för mig och så tror jag att det är för många kristna. Livet är en strid för en kristen, en kamp till slutgiltig seger genom Jesus försoningsverk på korset!

Svar: I Apg 3:19 säger Petrus att "bättra er nu och omvänd er" (äldre övers.). Han gör alltså skillnad på bättring och omvändelse. Går man riktigt djupt i ordets betydelse är bättring lika med sinnesändring. Man byter sitt världsliga sinne till Kristi sinnelag. I detta har vi en ständig kamp mot världen, djävulen och det egna köttet. Psalmdiktare Kolmondin skriver om detta i "Gå varsamt min kristen..."När det gäller rövaren och de som hörde Petrus i ovan nämnda bibelvers, var det fråga om bättring från otro till tro.
Håkan Kero

2013-02-10 @ 10:54:19
URL: http://www.tonkonst.dinstudio.se/
Postat av: André Bergström

Håkan Kero

När Jesus Kristus sa: ’Omvänd er,’ ville han att den troendes hela liv skulle vara ett liv i omvändelse. I t.ex. den första av Luthers teser, där han lade ut sin övertygelse om vad evangeliet handlar om, säger Luther att hela det kristna livet är ett liv i omvändelse!

Låt mig ytterligare citera ur en fakta källa:
"Att leva i sitt dop är att leva i daglig omvändelse, daglig ånger och tro. Doplivet är ett liv i ständig bot. Så fort jag faller i synd skall jag fly till Gud som i dopets heliga stund frälste mig och lovade mig sin nåd och förlåtelse för hela livet. Detta är den kristna människans livsrytm, det andliga livets puls."
Se länken: http://luk.se/bikten.htm

Svar: Visst och sant, men den första omvändelsen är väl ändå den största, för den som en gång förnekat sin barnatro. Sedan får vi använda vandringsstaven, dvs den dagliga bättringen,som vi bland annat läser i Fader vår-bönen.
Håkan Kero

2013-02-12 @ 19:31:15
Postat av: André Bergström

Håkan Kero

Vi kan fråga oss på saklig grund, om den första omvändelsen, verkligen den största? Faktum är att vi kristna människor, är absolut inte på något sätt bättre an icke kristna. Till och med varje dag syndar en kristen i tankar och gärning, enligt Guds Ord! Så att jag är inte så säker på att den fösta omvändelsen skulle vara den absolut största.

- Däremot är det en sinnesförändring då vi lämnar den ateistiska tankevärlden. Men som kristen blir vi som sagt inte bättre människor än andra.

2013-02-12 @ 23:30:59
Postat av: André Bergström

Tillägg:

Det är utan tvekan en stor händelse när en gudlös människa kommer till tro på Jesus! Men att människor kommer till tro på Jesus, gör oss som sagt absolut inte till bättre människor! Utifrån detta, frågar jag mig, om den första omvändelsen, verkligen är den största? Skulle vi bli mindre syndiga då vi kommit till tro? Nej, t.ex. Paulus var så pass ödmjuk med den klara insikten, att det goda som man vill göra, gör man inte, men det onda som man inte vill, det gör man.
(Rom 7:19)

Svar: Ja och amen!
Håkan Kero

2013-02-13 @ 00:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0