En liknelse om missionsarbetet del 1

Jesus talade ofta i liknelser för att människorna då och fram till idag, lättare skulle förstå och minnas det han ville lära ut om de himmelska sakerna. Jag tror att den Helige Ande fortfarande idag vill tala till oss genom liknelser eller i bilder från naturen. För mig blev en händelse i verkliga livet till en liknelse.

Tre unga flickor tog en promenad längs en väg. En av flickorna ville visa något åt de andra, som fanns en bit från vägen de gick. De var tvungna att avvika en bra bit från vägen för att komma till denna plats. När de hittat det de sökte, ville de återvända hemåt. Istället för att återvända samma bekanta stig tillbaka till vägen, försökte de ta en genväg hemåt genom skogen. Efter ett tag upptäckte de att de gått vilse.

Hemma började flickornas föräldrar och syskon att bli oroliga då de inte kunde hitta dem någonstans. Man började be Gud att de skulle hitta tillbaka. Precis innan sökandet i skogen skulle sätta igång, träffade man på flickorna efter samma väg de hade gått tidigare, men på en annan plats.

På frågan hur de hittat tillbaka till vägen, svarade de att de hört ljud från trafiken och kunde därmed ta riktning mot det ljud som kom från bilar och lastbilar. När de nådde vägen kände de igen sig och visste åt vilket håll de skulle gå för att komma hem.

Detta är i korthet vad jag minns från denna händelse. När spänningen släppte och lättnaden infann sig hos oss föräldrar, kom liknelsen helt klart i mitt sinne.

fortsättning följer....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0