Lina Sandell

Jag har gång efter annan blivit förundrad över Lina Sandells texter i hennes sånger. Vilken klar bild av försoningens hemligheter hon hade. Precis vad hela Guds frälsningsverk innebär, får hon med i sina sångtexter. Ett härligt exempel är sången "Jag är ej mer min egen...". I de första två verserna ryms budskapet som brukar ta en predikant eller präst en timme att förklara. Men i vers tre går hon ännu djupare:
 
"Men lär mig du o Jesus, att detta barnsligt tro! Och ge mitt arma hjärta, därav en salig ro, att jag ej endast skådar med sorgsen blick på mig, men frälst och glad och tröstad kan se mig ren i dig"
 
Denna vers duger inte för dem som vill plåga människor med krävande gärningslära och fariseism. Den äldre sonen som aldrig lämnat fadershuset kunde aldrig känna sig glad och tröstad och se sig ren i Jesus. Han såg bara på sig själv med sorgsen blick. Därför kunde han inte fira den yngre broderns återkomst som varit ute i världen. Nåden räckte inte till för honom, därför dög det inte att den yngre fick komma hem utan något eget.
 
I fjärde versen går hon tvärs emot en av många psalmdiktare som ibland kört i diket. Jag tänker på Johan Olof Wallin som sjunger "gör väl gör rätt i döden det övriga gör Gud". Synd att Wallin inte han läsa Linas sånger, Han dog det år Lina fyllde fem.
 
1.
Jag är ej mer min egen,
Jag hör min Jesus till.
Han har mig köpt med blodet,
Och hans jag vara vill.
Han gått för mig i döden
Och lagt min synd på sig,
O, skulle jag ej älska
Den så har älskar mig?

2.
Han har åt mig förvärvat
En högtidsklädnad god
Med mycket rop och tårar
Och med sitt eget blod,
Han har åt mig ock vunnit
En ärekrona skön,
Den han en gång skall giva
Som friskänkt nådelön.

3.
Men lär mig själv, o Jesus,
Att detta barnsligt tro,
Och giv mitt arma hjärta
Därav en salig ro,
Att jag ej endast skådar
Med sorgsen blick på mig,
Men frälst och glad och tröstad
I tron ser upp på dig.

4.
Låt mig ej heller leva
Mig själv blott till behag,
Nej, leva till din ära
Och tjäna dig var dag.
Och fast du ej behöver
En ringa tjänst av mig,
Giv mig den nåden, Herre,
Att dock få tjäna dig.
 
 

Kommentarer
Postat av: André Bergström

Håkan Kero

Tack för att du mejlade mig och berättade att du skrivit nytt på din blogg!

- När det gäller sången du skriver om i denna bloggpost, så kanske jag skall söka efter noterna i koralboken och spela den melodi och sedan ladda upp på min webbsite i fliken "Sakral musik". Det finns ett antal melodier redan nu uppladdade för den som önskar lyssna!

– Koralboken innehåller noterna till den svenska psalmboken.

/Jag önskar en trevlig sommar!
André

2013-06-23 @ 20:28:20
URL: http://www.reportage2.se/
Postat av: André Bergström

Rättelse

Sången "Jag är ej mer min egen" är inte en psalm, utan är en Sions sång. Melodin ”Jag är en gäst på Jorden” (ur Sions sånger) har likadan melodi.

2013-06-24 @ 18:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0