Förståndig eller oförståndig jungfru

I slutet av kyrkoåret blir vi återigen allvarligt påminda om att vaka. Jesus säger själv att vi ska vaka och vara redo, för vi vet inte vilken stund vår Herre kommer. (Matt. 24:42-44). Alla som varit barn och varit hemma med barnvakter då mamma och pappa varit på resa av någon anledning, kommer ihåg hur ivrigt man väntade när stunden närmade sig att föräldrarna skulle komma. Varannan minut gick man till fönstret och spanande mot vägen där bilen skulle svänga in mot vår gård. Man ville för allt i världen inte missa att vara hemma och beredd att möta mamma och pappa i dörren då de klev in. Det är inte konstigt att Jesus framställer ett barn framför de vuxna och uppmanar dem att bli som ett barn för att komma till himlen. Ett barns förhållande till sina föräldrar upp till en viss ålder passar alldeles utmärkt som bild av hur vårt förhållande till Kristus ska vara. Särskilt i dessa domsöndagstider när vi uppmanas att vaka och vänta på vår Frälsares återkomst.
 
I liknelsen om de tio jungfrurna i Matt. 25, ser vi en stor skillnad mellan de förståndiga och oförståndiga. Det var brist på olja till lampan som skilde dem åt. Det var brist på den rätta längtan hos de oförståndiga, man hade annat som fyllde hjärtat. Jesus skiljer ju i föregående kapitel på den onde och gode tjänaren, den onde tjänaren säger tillsammans med de oförståndiga jungfrurna att inte kommer Han ännu, nog hinner vi njuta av världens sömn. Vi ser hur de förståndiga också omedvetet drogs med i samma sömn, de kunde inte hålla sig vakna fast de kämpade och försökte rusta sig med extra olja som skulle hålla dem vakna. Varför somnade de ändå? Jo, de var fortfarande i väntan, de var fortfarande här på jorden, de var fortfarande tudelade, de släpade med sig den gamle Adam, dvs köttet som strider mot den nya människan dvs Anden som är född av Gud. All skrift visar på hur ytterst svår den yttersta tiden ska vara, måhända ska Jesus finna tro på jorden? Tänk att en rättfärdig med extra olja med sig med knapp nöd ska bli salig.
 
Hur håller vi oss vakande och beredda? Endast genom att flitigt lyssna och läsa Guds ord. Många gånger kan även sånger och psalmer skrivna med ledning av den helige Ande vara en predikan. Extra uppväckande och uppiggande är de kära hemlandssångerna. Det värsta den svartsjuke djävulen vet, som inte får gifta sig med Jesu brud, är när vi likt Maria sitter vid Jesu fötter och lyssnar till vår Herres undervisning. Han försöker och lyckas locka Guds barn med läckra godispåsar, de smakar gott för en kort tid och man sätter lätt i sig för mycket av dem. När påsen är tom har man bara ont i tänderna och magen. Det känsliga samvetet mår inte bra och den enda medicin som hjälper är att lägga bort synden och mottaga syndernas förlåtelse. Om vi bekänner våra synder så är Han trofast och rättfärdig och förlåter våra synder och renar oss från all orättfärdighet (1.Joh. 1:9). Så vandrar en förståndig jungfru i väntan på sin Brudgum. Tron kommer av predikan av Guds ord och det ljuvliga evangeliet om syndernas förlåtelse. Den rättfärdige ska leva av tro. 

Kommentarer
Postat av: Emil

vill bara säga att du ska fortsätta med skrivandet!

2013-11-17 @ 21:28:31
Postat av: Jan Andersson

Instämmer med föregående talare!

2013-11-18 @ 06:15:06
Postat av: anette

Amen!

2013-11-18 @ 06:31:06
Postat av: Anonym

8. Vad är tro?

Av C.H Spurgeon
Vad är denna tro, om vilken det är sagt: "av nåden är ni frälsta genom tron?" Det finns många beskrivningar på tron, men nästan alla förklaringar som jag träffat på, har gjort det nästan svårare för mig att förstå saken.

Tre ting - kunskap, övertygelse och förtröstan

Vi kan framställa våra förklaringar över tron till dess ingen förstår alls, vad den är. Jag hoppas att jag nu inte gör mig skyldig till detta fel. Tron är den enklaste sak i världen, och måhända är det just denna enkelhet som gör det svårare att ge en riktig förklaring över den. Vad är då tron? Den består av tre ting: kunskap, övertygelse och förtröstan. Kunskapen är det första: "Hur skulle de kunna tro på den som de inte har hört?"

Jag måste ha kännedom om en sak innan det kan bli möjligt att tro på den. "Tron kommer genom hörande." Vi måste först höra, på det att vi får veta, vad det är som vi skall tro. "De som känner ditt namn förtröstar på dig." Ett visst mått av kunskap är nödvändigt för tron, och därför är det av stor vikt att vi får kunskap. "Böj ert öra hit och kom till mig! Hör, så får er själ leva!" Så ropar Herren till sitt folk genom en av de gamla profeterna och så lyder ännu evangeliets inbjudning.

Kunskap
Rannsaka Skrifterna och inhämta vad den Helige Ande lär om Kristus och hans frälsning. Sök att lära känna Gud. "Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom." O, måtte den Helige Ande ge dig kunskapens och Herrens fruktans ande. Lär känna evangelium, vad det goda budskapet är, hur det talar om fri förlåtelse, om hjärtats förändring, om upptagande till barnaskap hos Gud och om otaliga andra välsignelser.

Sök särskilt efter att lära känna Kristus Jesus, Guds son och människornas Frälsare, förenad med oss genom sin mänskliga natur och ett med Gud, och således i stånd att handla som medlare mellan Gud och människor, i stånd att lägga sin hand på båda och att vara föreningslänken mellan syndare och all världens domare. Sök efter att lära känna mer och mer om Kristus Jesus. Sök särskilt att allt djupare tränga in i läran om Kristi offer, ty den punkt på vilken den frälsande tron huvudsakligen samlar sig, är denna: "Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser."

Lär att känna hur Jesus var till en förbannelse för oss, - ty det är står skrivet: "Förbannad är var och en som är upphängd på trä." - Drick djupt ur läran om Kristi ställföreträdande verk, ty i det ligger den allra största och ljuvligaste tröst för de skuldbelastade människobarnen, eftersom "honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud". Tron börjar med kunskap.

Övertygelse
Från kunskap fortskrider det till att hålla de ting för sanna om vilka man fått kännendom. Själen tror att Gud är och att han hör de rop, som stiger upp ur uppriktiga hjärtan, att evangelium är från Gud och att rättfärdiggörelsen genom tron är den stora sanning, vilken Gud i dessa yttersta dagar har uppenbarat genom sin Ande klarare än förr. Hjärtat tror vidare, att Jesus är i sanning vår Gud och frälsare, människornas återlösare, profet och präst samt sitt folks konung. Allt detta tas emot som verklig sanning, vilken inte kan bestridas.

Jag ber dig, käre vän, att du inte måtte skjuta upp att söka komma till denna tro. Lär att fullt och fast tro detta, att "Jesu Kristi, Guds Sons blod renar oss ifrån all synd", att hans offer är fullkomligt och fullt antaget av Gud för människornas räkning, så att var och en som tror på Jesus skall inte bli fördömd. Tro dessa sanningar, liksom du tror varje annan sanning, ty skillnaden mellan vanlig tro och den frälsande tron ligger huvudsakligen i det som utgör trons föremål. Tro Guds vittnesbörd liksom du tror din jordiske faders eller väns vittnesbörd.

Förtröstan
"Om vi godtar människors vittnesbörd, så skall vi veta att Guds vittnesbörd är förmer, eftersom detta är Guds vittnesbörd: att han har vittnat om sin Son." Såtillvida är då ett andra steg taget fram emot den saliggörande tron, och endast det tredje återstår nu för att fullkomna detta, nämligen en förtröstansfull överlåtelse. Överlämna dig helt och hållet åt den barmhärtige Guden med ett fast hopp till nådens evangelium, anförtro din själ åt din korsfäste och uppståndne Frälsare, tvätta bort dina synder i försoningsblodet, ta emot hans fullkomliga rättfärdighet och allt är väl.

Förtröstan är själva livsblodet i tron; det finns ingen frälsande tro utan den. Puritanerna brukade förklara ordet tro med ett främmande ord, som betyder att luta sig emot något. Luta dig med hela din tyngd emot Kristus eller det skulle göra saken ännu klarare om jag sade: "Kasta dig ned i din fulla längd och vila stilla på den eviga Klippan." Kasta dig på Jesus, vila i honom och överlämna dig åt honom. Då du verkligen gjort detta, då har du kommit till den frälsande trons utövning.

Tron är inte ett blint ting, ty tron börjar med kunskap. Den är inte heller några obestämda begrepp, ty tron omfattar verkligheter, vilka den håller för sanna. Den är inte heller något opraktiskt och drömmande, ty tron förtröstar på och fäster sitt öde vid uppenbarelsens sanning. Detta är ett sätt att beskriva vad tron är - jag undrar om jag redan "bortförklarat" den.

Gud Faders eget vittnesbörd

Låt mig försöka ännu en gång. Tron är att hålla för sant, att Kristus verkligen är den han sägs vara, och att han skall göra, vad han har utlovat och att sedan vänta allt detta av honom. Skriften talar om Jesus Kristus som en levande Gud, Gud i mänskligt kött, som fullkomlig till sin karaktär och som gjord till syndoffer för oss, genom att han burit våra synder i sin kropp upp på träet. Skriften talar även om honom som har tagit överträdelsen, betäckt synden, försonat skulden och frambringat den eviga rättfärdigheten.

De heliga grundtexterna säger vidare, att han har "uppstått från de döda", att han "han lever alltid för att mana gott för oss", att han farit upp till härligheten och att han intagit himmelen för sitt folks räkning, samt att han inom kort skall komma igen till att "döma världen med rättfärdighet, skipa rätt bland folken med rättvisa".

Allt detta bör vi orubbligt hålla för sant, ty detta är Gud Faderns eget vittnesbörd, då han sade: "Denne är min Son, den Älskade. Lyssna till honom!" Detta är även intygat av Gud, den Helige Ande, ty Anden har burit vittnesbörd om Kristus både genom det ingivna ordet, genom åtskilliga underverk och genom sitt nådearbete i människornas hjärtan. Vi måste därför hålla dessa förenade vittnesbörd för sanning.

Tron håller således för sant, att Kristus verkligen skall göra, vad han utlovat, och att då han lovat, att inte kasta ut någon som kommer till honom, kan vi också vara säkra på, att han inte skall kasta ut oss, om vi kommer till honom. Tron är förvissad om att, eftersom Jesus har sagt: "Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv", så måste det vara sant, och om vi får detta levande vatten av Kristus, skall det förbli i oss och alstra strömmar i oss av heligt liv. Allt vad Kristus har utlovat, det vill han även göra, och vi måste tro detta, så att vi väntar oss förlåtelse, rättfärdiggörelse, bevarande och evig härlighet av hans händer, då han har lovat allt detta åt alla dem, som tror på honom.

Därefter kommer nästa nödvändiga steg. Jesus är, vad han sägs vara, och Jesus skall göra, vad han säger, att han skall göra, därför bör vi var och en för sig överlåta oss åt honom och säga: "Han skall vara för mig, vad han säger sig vara, och han skall göra för mig, vad han lovat att göra, jag överlämnar mig i hans händer, som är av Gud utsedd till att frälsa, att han måtte frälsa även mig. Jag förlitar mig på hans löfte och tror, att han även skall göra som han har sagt."

Se detta är den frälsande tron, och den som har den, han har evigt liv. Den som således tror på Kristus Jesus, vilka faror och svårigheter han än har att kämpa emot, vilka hans synder och svagheter än må vara, och hur stort hans mörker, hur djup, hans modlöshet många gånger kan vara, han är dock inte fördömd och skall heller aldrig komma i fördömelsen.

Överlåtelse
Måtte nu denna förklaring över vad tron är, bli till något gagn! Jag förtröstar på, att Guds Helige Ande måtte använda sig av denna, för att föra många av mina läsare till frid. "Frukta inte, tro endast!" Överlåt dig åt Jesus och ha frid! Jag känner likväl något av en fruktan, att min läsare måhända nöjer sig med att veta, vad som är att göra, utan att göra det, Bättre är dock den allra armaste lilla tro, som genast sätts i utövning, än det högsta ideal, som lämnas i idéernas värld. Det viktiga i saken är att genast börja söka att komma till denna tro på Herren Jesus, utan att bry sig om mänskliga uttydelser och bestämmelser.

En hungrig människa äter, fastän hon inte förstår födans sammansättning, munnens anatomi eller matsmältningsprocessen; hon lever medan hon äter. En annan mera upplyst person förstår fullkomligt på ett vetenskapligt sätt hela näringsprocessen, men om han inte äter, skall han likväl dö med all sin kunskap. Det finns utan tvivel i denna stund många i helvetet, som förstod läran om tron, då de inte trodde. Och å andra sidan har aldrig någon, som förtröstat på Herren Jesus, någonsin blivit utkastad, fastän han måhända inte hade tillräckliga förståndsgåvor för att förklara sin tro. O, käre läsare, mottag blott Herren Jesus genom tron i din själ, och du skall evigt leva. "Den som tror på Honom, har evigt liv."

Charles Haddon Spurgeon (1834-1892) var Englands mest kände predikant under den senare delen av 1800- talet. Då han var 20 år och endast fyra år efter hans omvändelse, blev han kallad som pastor i New Park Street Church i London. Han grundade sedan Metropolitan Tabernacle. Spurgeon var som en bomb hade slagit ner i det stela kyrkliga klimat som rådde, då han kom med sina levande och praktiska predikningar.

Svar: Tack för denna mäktiga predikan. När man läser Hebr. 11:1 så förstår man varför Jesus vill att vi ska bli som barn om vi ska komma till himlen. Fram till en viss ålder så litar man fullkomligt på sina föräldrar. Om mamma eller pappa sagt att det ska bli så så tvivlar barnet aldrig.
Håkan Kero

2013-11-19 @ 08:37:53
Postat av: André Bergström

Även jag vill uppmana Håkan att fortsätta skriva. Jag är övertygad om att Håkan är ett viktigt redskap i Guds hand.

Gudsfrid!

2013-11-20 @ 23:36:53
URL: http://andrebergstrom.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0