Dopet

Det sägs att om man vill hamna i oändliga diskussioner om tolkningar av bibeln, ska man börja med dopet. På något sätt känns det som att man ofta i detta sammanhang går in i diskussionen med en uppfattning och sedan söker stöd för sin uppfattning från bibeln. Sedan åker man slalom för att undvika bibelställen som inte passar för ens uppfattning. Om inte bibeln räcker till så går man till kyrkofäderna och hänvisar till bland annat Luther, oavsett uppfattning.
 
Det värsta jag läst i olika diskussioner och utäggningar är att ett barn inte är kristet före dopet. Om man sedan frågar vad som händer med barn som dött i moderlivet eller inte klarat sig i livet så länge att man hunnit döpa eller nöddöpa det, säger det att det ska vi inte ska grunna på det, för nog tar Gud hand om barnen.
 
Man har genom historien försökt  fixa egna uttryck för dopet, med att säga att man kristnar människan i dopet.
 
Man trixar med bibeltolkningar och nyare översättningar så att man får pånyttfödelsen att ske i dopet. Själva uttrycket att födas på nytt, visar ju att någon har fötts en gång förut, dött och sedan åter fötts igen. En som inte dött kan ju omöjligen födas på nytt. Dö från tron kan man endast genom att inte följa Jesus.
 
Det är alltid Gud som upptar människan som sitt barn och inte tvärtom. (Ps.139:13-16)
 
Det är alltid människan som lämnar Gud och inte tvärtom.
 
 
Tron kommer av hörandet av Guds ord och utan Guds ord inget liv och ingen tro. För att åter födas på nytt måste man höra Guds ord och tro det. Petrus skriver ju att de kristna är födda på nytt genom Guds levande ord (1.Petr.1:23). Tänk på att det var inte endast blod som flöt på Golgata, utan det strömmade även vatten då spjutet öppnade Jesu sida. (Joh.19:34). Vattnet finns inte enbart i dopet utan också i Kristi försoningsverk på korset. Jesus säger att den som inte blir född av vatten och Ande, skall inte komma in i Guds rike. (Joh.3:5). Aposteln Johannes skriver (1.Joh.5) att alla tre, Anden, vattnet och blodet är ett.
 
Förr ville barnmorskorna bada barnet när det var nyfött. Med bibeltolkningen att man blir född i dopet, vore det som om barnmorskan inte kallar barnet fött innan hon badat det. Se så tokigt det blir med förnuftets hjälp.
 
I nyårsdagens predikan i kyrkopostillan visar Luther att omskärelsen i gamla testamentet föregick dopet. Han skriver "Därför har Gud efter sitt löftes fullbordan, efter Kristi ankomst åt Abrahams säd gett ett nytt tecken, nämligen dopet." Han skriver också att "omskärelsen inte är ett avläggande av synden, utan det är ett tecken på detta avläggande, vilket sker genom tron allena" 
 
Till tröst för alla föräldrar som mist sina små innan dopet har skett, kan vi visa på att Jesus helgat moderlivet genom att födas av jungfru Maria, likaväl som Han helgat graven genom sin död. I Psaltaren 22:11 ser vi det. Ytterligare tröst finner man i den tidigare nämnda psaltarpsalmen 139. Johannes spratt till Elisabets mage då Maria hälsade på henne. Här ser vi att vi är Guds barn redan i mammas mage. Skulle inte Jesus gjort allt för oss från moderliv till grav, hade det varit ute med oss.
 
Vi människor vill så lätt falla i att göra något för vår salighet. Man måste döpas för att bli salig, man måste lägga armen om sin nästas hals och bekänna sin synd för att bli salig, man måste gå till nattvarden för att bli salig, man måste ge och göra något mera för att bli salig. Vad krävdes av Abraham för att bli rättfärdig? I 1.Mos.15:6 ser vi att tron på Herren var tillräcklig. Jesus säger ju själv i missionsbefallningen att den som tror och döps blir salig, men den som inte tror blir fördömd.(Mark.16:16). Återigen klart Guds ord att saligheten inte är beroende av annat än tron, annars hade Jesus lagt till dopets frånvaro till orsak för att bli fördömd. Jesus säger ju åt Bartimeus, "Din tro har frälst dig"(Mark.10:52). Man har till och med lagt åt sidan eller tagit bort en bibelvers (Apg 8:37), med hänvisning till att den inte finns i äldre grundtexter. Ändå har man hittat skrifter av våra tidiga kyrkofäder från år 180 e.kr, där man hänvisar till just denna vers. Just denna vers visar att trosbekännelsen sker före dopet av den etiopiske hovmannen. Folket i Korneli hus trodde Petri predikan och fick genom tron den helige Ande. Sedan döptes de, helt enligt Jesu befallning.
 
Tron kommer av ordet och ordets frön sås i hjärtat och bär frukt. Därifrån kommer alla goda gärningar och inte av vårt eget görande. (Matt.13:23). När man tror så har man inget emot att döpas om man inte fått barndopet (Apg.8:37-38), eller låta sina barn döpas (Apg.16:15) När man tror så vill man lägga bort synden med sitt rätta namn. (1.Joh.1:9). När man tror vill man fira nattvard. (1.Kor.11:20). När man tror vill man framför allt lyssna till Herrens ord. (Luk.10:39). Får man allt detta vill man även sprida det vidare. 
 
Vad är det som skiljer människan ifrån Gud? Jo det är synden. Därför så får vi genom tron ständigt leva i syndernas förlåtelse. Var finner vi syndernas förlåtelse? Ja i dopet, nattvarden och i ordet. Lina Sandell hade lätt för att beskriva sitt hjärtas tröst i sin Frälsare:
 
Så låt mej, Jesus, ständigt bo
i syndernas förlåtelse
och äga all min frid och ro
i syndernas förlåtelse,
ty blott i denna fasta stad
jag lever lycklig, trygg och glad.

Kommentarer
Postat av: Anette

Amen! Så vill jag också tro.nn

2014-01-06 @ 18:49:03
Postat av: Anette

Det kom några extra nn som inte ska finnas i min kommentar :)

2014-01-06 @ 18:50:38
Postat av: André Bergström

Håkan,

Även om jag inte alltid skriver här på din blogg, brukar jag återvända hit med jämna mellanrum och läsa. Tack för att du delger oss din kunskap om Guds Ord, som jag tror är en gåva som du fått av Gud.

2014-01-08 @ 16:11:48
URL: http://andrebergstrom.blogspot.se/
Postat av: Per-Eric Simma

Intressant ämne som borde studeras och diskuteras mycket mer än vad det görs i våra sammanhang! Våra predikanter undviker nämligen ämnet medvetet (enligt en som citerade en annan och själv höll med!) och då måste vi få kunskap på annat sätt, te x bloggar!

När det gäller ämnet så håller också med i en hel del som du skriver, men ser också en hel del ologiska trådar, där man faktiskt kan utläsa sådant åsikter som ger helt motstående resultat!

Men innan jag gå in på det måste jag ställa några fler frågor, bara så jag verkligen förstår vilken åsikt du har om dopet.

Du inleder med en "sjävklarhet" där du i stort sett kommer fram till att alla barn är kristna från början.
Menar du verkligen att exemplet med Johannes som spratt till i magen, visar att ALLA barn var lika utvalda som Johannes?Vad baserar du detta på?
Den logiskt svåra frågan blir då: När kommer synden in i barnet, om det är heligt från början? Vid vilken ålder?
Gäller det alla barn, även till icke kristna föräldrar?

För oss som läsare blir slutsatsen att du anser tron vara mycket viktigare än dopet. Vad ÄR egentligen dopet för dig, och varför ska barn döpas alls om tron är det viktigaste, det borde väl snarare motivera vuxendopen?

I dopet får man syndernas förlåtelse, och den helige ande som gåva. Hur går det ihop med din åsikt att barn har den helige ande redan i moderlivet?

/Per-Eric Simma

Svar: Per-Eric,
För det första har jag ingen åsikt om dopet, det är ju inte politik i bibeln, utan Guds ord. I Psaltaren 51:7 läser vi att av syndig säd är jag född och min mor har avlat mig i synd. Men som den röda tråd som går genom bibeln så följer försoningen genom Jesus. I samma Psaltarbok kapitel 71:6 läser vi att Uppå Dig har jag förlitat mig på allt ifrån moderlivet, Du har dragit mig ur min moders liv, min berömmelse är alltid av Dig.

Räcker inte detta? Måste vi ha åsikter också?

Jag döper mina barn för att de tillhör Jesus och Jesus har befallt oss att döpa.

Jag är inte rädd att det ska bli trångt i himmelen, så mig gör det inget om alla barn inte nått en viss ålder kommer till himlen. Varför börja tala om åldersgränser när det inte nämns i bibeln?
Håkan Kero

2014-01-11 @ 00:52:44
Postat av: LA

Kan du också utifrån din syn på dopet
förklara för oss läsare vad som verkligen
sker i dopet?

Svar: Jag har ingen syn på dopet, utan vi får låta den heliga skrift leda oss.

I dopet finns syndernas förlåtelse (Apg.2:38), likaväl som syndernas förlåtelse finns i ordet om Jesu försoningsverk och i nattvarden. Gud föder dock en av synden dödad människa genom sanningens ord. (Jak.1:18) Vad är då sanningens ord? Ja det är Kristi försoningsverk som fullbordas i Hans segerrika uppståndelse som föder oss. (1.Petr.1:3). Genom trons gåva är vi Guds barn. Hur är vi Guds barn? Jo genom att Gud fött oss. Johannes beskriver det väldigt vackert (1.Joh.5:1-5)

Vi blir inte fria från köttets smittor i dopet, utan man har ett gott samvetes förbund med Gud genom Kristi uppståndelse.(1.Petr.3:21). Det är ju först i himmelen vi blir fria från den gamla människan, djävulen och världen. Men så länge vi är på jorden kommer själarnas fiende och anklagar oss för våra misslyckanden. - Inte duger du inför Gud, säger han. Men då får vi peka på den uppståndne Jesus och säga åt Satan: - Se där är min frälsning, se Hans sår på händerna, där är min försoning. Se Han lever och därför ska jag också leva. Då blir djävulen tvungen att vända och gå.


Vi döper på Kristi befallning (Matt.28:19)


Dopet blir liksom en bekräftelse på att man tillhör Kristus. se Apg.10:47, 8:37-38. Helt klart att dopet tillhör en kristen, därför döper vi. Tro och dop hör ihop.
Vi blir dock inte fördömda utan dop. Det har vi Jesu egna ord på. (Mark.16:16)
Håkan Kero

2014-01-16 @ 11:48:10
Postat av: Torbjörn Lindahl

Ditt sätt att argumentera som om dopet vore en mänsklig gärning - "Vi människor vill så lätt falla i att göra något för vår salighet. Man måste döpas för att bli salig,..." - har jag ofta stött på i laestadianska sammanhang. Jag begriper inte den argumentationen. På samma sätt skulle man ju kunna argumentera mot tron: man "måste" tro för att bli salig. Tron är något som finns i människan. Alltså är tron något som vi "gör".
Varför inte bara hålla fast vid att dopet är Guds verk och Guds gåva. Vi tar emot gåvan. Punkt slut.

Att säga att man "kristnar"barnen genom dopet är ett fint gammalt uttryck i vår kyrka. Väl värt att hålla fast vid.

Svar: Jag läser en del sidor på nätet som går under "kristna hemsidor/bloggar". Där får jag läsa hur man dels föraktar barndopet, man kräver ett "bibliskt dopsätt" genom att helt sänkas under vatten och de grymma historiska exempel hur man kristnade folk genom tvångsdop.
Ja, dopet är en gåva, nattvarden är en gåva, nåden är en gåva, tron är en gåva och den helige Ande är en gåva. "Ty av nåden är ni frälsta, genom tron och det inte av er, Guds gåva är det" (Ef.2:8). Tyvärr har inte endast fariséerna haft svårt med att ta emot gåvorna helt gratis från ovan, man vill lägga till något.

Augustinus lär ha sagt "icke sakramentet utan sakramentets tro rättfärdiggör". Samme man skriver "Icke det att att icke undfå sakramentet fördömer människan, men däremot föraktandet av sakramentet fördömer människan".

Min svenska säger mig att man kristnar någon som inte är kristen. Är man inte kristen så är man i otron. En som är i otron kommer inte till himlen. En som är i otron måste man alltså kristna. Rätt ordning hittar vi i Apg 10:42-48.
Håkan Kero

2014-01-17 @ 09:38:09
Postat av: Per-Eric Simma

Håkan skriver: "Jag har ingen syn på dopet, utan vi får låta den heliga skrift leda oss."

Det påstående är inte så enkelt som det låter, och jag menar nog att vi alla har vi en syn (dvs åsikt) om vad en viss text innebär. När du skriver att du inte har en egen syn på texternas betydelse, skulle det ju kunna tolkas som att du själv aldrig tolkar utan att du faktiskt VET vad det alla texter innebär, även i de fall vi andra känner oss osäkra?

Hur som helst så innebär ditt påstående om att alla barn tillhör Gud redan från början, att du då blir svaret skyldig när du ska förklara när synden kommer in i barnet.
Barn kan ju inte vara båda Guds barn och världens barn, de är antingen eller, annars blir det ju förklaringen ologisk och vår Herre är inte ologisk….

Anledningen att jag frågar efter denna ålder, är för att jag anser att den som har den synen på barnen, även måste förklara när de inte längre är Guds barn. Denne måste också kunna förklara om detta gäller för alla människors barn, eller bara för kristna. Varför är denna fråga viktig?
Ja, för det avgör ju faktiskt hur vi ska agera när vi möter nya människor och deras små och vuxna barn. Vi kan inte trovärdigt säga till människor att gör hur du vill, döp om du vill, att inget spelar någon roll.


Jag menar alltså att vi måste ha någon slags ordning på läran om dopet, så att vi kan lära ut till andra, och att säga att alla blir saliga på sitt sätt är ju knappast rätt sätt, däremot är det enklast för då behöver man inte fundera vidare..

/PEr-Eric

Svar: Jesus säger till dem som han hjälpt från sjukdomar: "Din tro har frälst dig."

Jesus säger också att "lär allt folk och döp dem i Faderns, Sonens och den helige Andens namn. Och lär dem att hålla allt det Jag har befallt."

Jesus lär också om ordet som såddes i god jord och bar frukt. "De är de som hör och tar emot ordet och bär frukt"

Paulus säger ju i Romarbrevet att tron kommer av Guds ords predikan.

Slutsatsen blir ju enligt ordet att vi ska predika/lära Guds ord, vi ska döpa och fortsätta att predika/lära Guds ord. Detta är Jesu befallning och kan inte ifrågasättas om man anser bibeln vara Guds ord. Det är därför hemundervisningen, söndagsskolan, predikningar i allmänhet och konfirmationen är så oerhört viktigt för barnen och ungdomarna.

Som jag skrivit tidigare så hittar jag inget bibelställe som lägger åldersgränser när man kan börja sortera människor som icke kristna eller kristna. Alltså kan varken jag eller någon annan säga när synden kommer in i barnet. Detta får vi överlämna i Guds händer.

Gäller saligheten kristnas och icke kristnas barn? David funderar i en av psaltarpsalmerna hur det ska gå för de icke kristnas barn. Jag tänker att skulle detta varit en avgörande fråga, så skulle Jesus och apostlarna tagit upp den. Vi får nog svar på den yttersta dagen. Vi får ha tålamod. Väsentligt är enligt Jesus att dop och läran/predikan hör ihop. Får inte barnet ordets predikan lämnas hjärtejorden osådd och då kan inget växa. Citerar vi Jesu missionsbefallning enligt KJV:s översättning borde vi ha svar åt alla som undrar. Då kan man inte göra hur man vill och döpa hur man vill. Märk väl att Jesus säger lär två gånger och döp en gång. Märk också väl att Jesus säger att den som tror och blir döpt blir salig, men den som inte tror blir fördömd. Skulle Jesus lagt in "och icke blir döpt" i andra satsen, så skulle dopdiskussioner aldrig uppstå.

Förringa aldrig, förakta aldrig och gör aldrig dopet till en bisak, men säg som Jesus att det är endast otron som fördömer en och inte avsaknaden av dopet.

Jag tror att blogg.se:s server skulle krascha av överbelastning om Håkan Kero VISSTE vad alla texter innebär och då skulle vi bara ha en religion, nämligen "keroismen" i världen. Nej Per-Erik, jag gör inga anspråk på att veta allt, men jag vill med alla medel undvika att göra politik av Guds ord. Jag tar risken på mig att kallas "biblicist". Förr sa de gamla att vi ska inte fråga vad predikanter och äldste tycker i en fråga, utan vi ska söka svar i bibeln. Finns inget rakt svar skulle man lyfta på hatten och gå vidare utan att bilda politiska partier som försöker skriva in saker mellan bibelns rader.

Det var en gång en predikant som fick höra av en rödhårig man att rökning var synd. Han svarade att "vet du inte att det står skrivet att rödhåriga inte har en plats i himmelen?" Var står det? frågade den rödhårige. I versen efter det om rökningen, svarade predikanten.

Detta får vara för oss en lärdom att inte gå för långt med vår syn på saken eller vår åsikt om det eller det.
Håkan Kero

2014-02-05 @ 00:06:48
Postat av: LA

Vet ni då inte att vi alla som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han skall vi också bli förenade med honom som han. Rom 6:3-5

Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit. 2 Kor. 5:17

När vi genom dopet blir vi korsfäst med Kristus. Vi begraver vår gamla människor och blir pånyttfödda/ uppstår till nya varelser. Tidigare användes dopgravar. Då klädde man av sig sina kläder innan man steg ner i dopgraven. Bilden att klä av sig den gamla människan. Steg ner i dopgraven/ steg ner till dödsriket. Uppstår ur dopgraven/ uppstår till nytt liv med Kristus. Då klär man på sig dopkolten. Guds rättfärdighets dräkt som vi alltid bär på oss. Dopkolten är samma som konfirmand kopan och prästernas kopa. Vi iklär den också när vi begravs. Då är det den vita dopkolten vi sätter på den döda i kistan. När vi genom dop och tro har mottagit Jesus Kristus som vår Herre skall vi också leva som nya skapelser. Vi är tagna ur ett sammanhang in ett nytt. Därför skall vi se på oss själva som Gud gör dvs som syndfria varelser. Heliga och rättfärdiga. Vår gamla natur får vi dras med också efter dopet, eller köttet som Paulus kallar vår gamla natur. Det är inte den delen vi skall låta få för stor betydelse. Vi är inlivade i Kristus och genom honom skall vi leva. Vi får med allt komma till Jesus. Både med vårt goda och vårt onda. De onda hör hemma i syndabekännelsen och allt det goda vi har är av Gud. I oss själva är vi ingenting. Vi ska låta det egna jaget förminskas och låta Gud växa inom oss.
"Ni ska lägga av er den gamla människan , som går under, begraven av sina begär. Se till att ni förnyas i ande och förstånd" Skriver Paulus i ef 4:22-23
"Klä er i den nya människan, som har skapats efter Guds bild, med rättfärdighet och den helighet som hör sanningen till" Ef 4:24
Gud är inte beroende av dop, han kan frälsa utan dop som han gjorde med rövaren på korset. Men vi ska ta emot dopet efter hans befallning så ska vi få del av Hans frälsning och få del av den helige Ande.

Sen förstår jag inte vad det är som skiljer laestadianerna från den allmänna kyrkan. Vi har alla fått samma ande att ösa ur och vi är införlivade i samma Jesu Kristi kropp. Vi är grenar i samma vinträd och vi ska vara lemmar varandra till tjänst. Då har det ingen betydelse om vi kommer från öst- västlaestadianer, svk eller baptistkyrkan eller vilken samfund vi hör till. Alla är vi i Kristus om vi bekänner honom som vår frälsare och Herre. Han är vägen, sanningen och livet.


Svar:
När man läser bibeln, så ser man gång på gång och särskilt apostlarna säger att ordets predikan är det som frälser människan, när ordet tas emot i tron. Hur kan dopets bad rena människan? Jo endast i kraft av ordet (Ef.5:25-27). Det är alltid ordets predikan om Kristus som lyfts fram som grunden till vår frälsning. När man sedan tror det så har man det. "Ordet är helt nära dig, nämligen i din mun och i ditt hjärta. Detta är det ordet om tron som vi predikar. Ty om du med din mun bekänner Jesus att Han är Herren och tror i ditt hjärta att Gud har uppväckt honom från det döda, så blir du salig. Ty med hjärtats tro blir man rättfärdig och med munnens bekännelse blir man salig" (Rom.10:8-10). Jesus sa ju till dem Han gjorde friska, "din tro har frälst dig".
Vi läser i Apg. 16, att Lydia och fångvaktaren tog vara på det som Paulus predikade och trodde på ordet. Sedan skedde det som Jesus hade befallt, de döptes. Inte bara de vuxna, utan hela familjerna.

Håller med dig om att det borde inte vara något som ska skilja oss åt. Vi ska inte fokusera oss på att passa in i en församling, utan fokus ska vara att följa och tillhöra Kristus. När vi känner varandra som samma Andas barn så passar vi tillsammans som en församling. Vi får var och en rannsaka oss själva i Jesu egna ord; "Inte kommer var och en in i himmelriket som säger till Mig Herre, Herre, utan den som gör Min Faders vilja som är i himmelen."(Matt.7:21)

Tyvärr så kommer anpassningar till världen in i människans sinne så att köttet får sin vilja igenom. Det kan bli tillåtet att gifta om sig eller godkänna homoäktenskap. Man fördömer barndopet som Lydia lät göra i sin familj (Apg.16:15) eller godkänner att frälsning kan ske i ensamhet under bön, trots att särskilt Apg beskriver hur människor kom till tro under ordets predikan om Kristi försoningsverk. Utöver detta vill människan vakta på andra, kontrollera hur andra sköter sig som fariséerna gjorde. Människan har också en benägenhet att börja följa predikanters och prästers åsikter och ställningstagande. Alla sådana saker plus annat gör så att Kristus hamnar på andra plats och splittringar blir ett faktum.
Håkan Kero

2014-02-11 @ 13:19:50
Postat av: Anonym

"Vad jag menar är att ni alla säger: "Jag hör till Paulus" eller "Jag hör till Kefas" eller "Jag hör till Kristus"
Har Kristus blivit delad? 1Kor 1:12-13

Problemet i korint var att de inte förstod hur de alla hängde samman. Alla var de ett i Kristus!

Jag tror att det är samma problem i våra sammanhang också idag. Det som dessutom försvårar vår situation är att predikanterna är rädda för att förklara vad som sker i dopet. Eller är det så att de tar det för självklart att alla förstår.

Om vi förstår det så att vi genom dopet dör bort från den gamla människan så måste det förutsätta att vi föds till världen med arvssynd. Ett resultat av att Adam syndade.

Bibelord som kan kopplas ihop med arvsynd:
1 Mos 5:1 När Gud skapade människor gjorde han dem lika Gud.
Alltså syndfria , men tittar vi i vers 3 i samma kapitel ser vi vad den säger hur det gick till när Adams barn föddes.
" När Adam var 130 år gammal födde han en son som var lik honom, hans avbild, och gav honom namnet Set".
Alltså Adams son var lik honom själv. Detta var efter syndafallet.
Här finns ett embryo till det som kallas för arvssynd.

Svar: Arvsynden eller gammel-Adam följer oss ända till graven. Den blir vi aldrig av med, varken genom dopet eller något annat.
Håkan Kero

2014-02-11 @ 14:50:02
Postat av: LA

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Joh 1:1

Varför säger man då inte att Gud frälser?
Judarna anser Guds namn så heligt att det inte får
uttalas. Är det så fortfarande eftersom man använder ordet istället för Guds namn?

2014-02-15 @ 14:45:57
Postat av: Anonym

Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med honom för att den syndiga kroppen skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden.

Ty den som är död är frikänd från synden.

När vi nu har dött med Kristus, är vår tro att vi också skall leva med honom.

Vi vet ju att Kristus har uppväckts från de döda och inte mer skall dö. Döden är inte längre herre över honom.

När han dog, dog han bort från synden, en gång för alla. När han lever, lever han för Gud.

SÅ SKALL OCKSÅ NI SE PÅ ER SJÄLVA: i Kristus Jesus är ni döda för synden men lever för Gud.
Rom. 6:6-11

Med hälsning om Guds nåd och frid!
Linda Asplund

2014-02-15 @ 17:26:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0