Frukter

Ofta får man höra att det talas om "trons frukter", men har ni tänkt på att man inte hittar denna fras i bibeln. Däremot hittar man exempel på ordet som bar frukt när det hamnade i god jord, man hittar Andens frukter och man hittar rättfärdighetens frukt.
 
Varifrån har då begreppet "trons frukter" kommit? Jag får känslan att ibland (inte alltid) kommer detta ur en krav-kristendom. Man har inte tålamod med ungdomar eller en som nyligen kommit till tro och börjar tvivla på om han eller hon verkligen är kristen.
- "Det syns ju inte utanpå", säger man. "Var är trons frukter?", frågar man.
 
Tittar vi noga på vad som finns bland de tidigare nämnda frukter så ser vi i Gal. 5:22, att en av Andens frukt är tro och inte tvärtom. Ja nu ser vi att människan far lätt vilse i kristendomen om man börjar blanda förnuft och känslor,då blir det en tvärtom-kristendom. Det blir som en julgran. Den huggs ju av från sina rötter och tas in i huset, sedan hänger man på konstgjorda vackra frukter (egna gärningar) som glittrar och glimmar. Men i detta pynt finns ju inget liv. Man rycker ut Jakobs brevs ord ur sitt sammanhang och kräver gärningar ur en levande tro på ett fel sätt. Man läser bara några verser i kapitel två, men orkar inte till den sista. "Därför liksom kroppen utan Ande är död, så är tron utan gärningar död." Varifrån kommer Anden i kroppen? Jo den kommer genom tron på ordet (Apg 10:44). Ordet är det som ger frukt när det hamnar i god jord. En god jord är ett förkrossat hjärta utan egen kraft till att göra det goda, totalt misslyckad som rövaren på korset. När en sådan får höra ordet om sina synders förlåtelse och löftet om en plats i paradiset, så saknas inte varken tro eller gärningar.
 
Nej vi ska inte bli som en julgran, rötterna ska ju vara i bibelns ords mylla, därifrån ska näringen genom Jesus komma och sedan kan frukterna växa fram ur grenarna. Jesus säger: " Jag är vinträdet, ni är grenarna. Den som förblir i Mig och Jag i honom, han bär mycket frukt, ty utan Mig kan ni ingenting göra."(Joh.15:5).
 
Vi ska vara ytterst försiktiga med att kräva frukter ur ungdomar eller en medmänniska som just börjat bekänna sig som troende kristen. Vilka råd får vi i bibeln? Jo vi ser att Paulus planterade och Apollos vattnade. Vem gav växten? Jo det var Gud (1.Kor.3:6-8). Vi ska enbart komma fram med ordet, varna för synden, trösta med evangeliet och uppmuntra dem att tro.

Kommentarer
Postat av: André Bergström

Håkan,

Jag tycker att det är väldigt intressant och framförallt betydelsefullt de du nämner, nämligen att vi som kristna, ska vara ytterst försiktiga med att t.ex. kräva (allt för goda) frukter av en medmänniska som just börjat bekänna sig som troende kristen.

– Då jag växte upp så kände jag en person i min omgivning som nyligt omvänt dig och blev kristen. Men då fanns de dem som började vakta på honom så att säga. Personen fick inte ens lyssna på dansbandsmusik och han fick inte spela musik med rytmer på sitt instrument, och inte se TV etc. etc.

- Nu idag med facit i hand, gjorde detta bara mer skada än nytta osv. Detta jag nämner är många, många år bakåt i historien, dvs. historik. Men vi (dvs. jag och min dåvarande omgivning), har idag facit på att en allt för sträng kristen lära, gör faktiskt bara motsatt verkan och gör därför mer skada är nytta. Bara för att man blir en troende kristen, så betyder det inte att vi blir fulländande och fullkomliga, utan vi är fortfarande bara människor med fel och brister osv.

Det finns mycket mer att nämna om detta och om denna historik, men jag gör bara en lång historia i ett kort perspektiv så att säga.

2014-01-13 @ 12:02:43
URL: http://www.reportage2.se/
Postat av: Sven Erik

Gudsfrid.
Före vi dömmer de som talar om trons frukter, för att vara lagiska eller ha en "krav-kristendom" bör vi tänka på hur detta begrepp kan ha uppstått. Johannes predikar om omvändelsens frukter, Jakop talar om trons gärningar. Det är nog så att frukter och gärningar har blivit tolkat som samma sak. Frukter är något som synns utanpå trädet, och på dom kan man se om trädet är godt eller dårligt. "varje träd som inte bär god frukt skall huggas ned och kastas i elden" Gärningar är också något som är synligt, och av dom så bedömmer vi om en människa är snäll eller elak (god eller ond). "Tro utan gärning är en död tro" på samma sätt som att ett träd utan frukter är ett dödt träd. När Johannes predikar om omvändelsens frukter, börjar folket att fråga vad dom ska göra. Johannes säger att den som har två livklädnad skal ge åt den som ingen har, den som har mat ska göra samma sak osv. det menas väll att dom ska visa barmhärtighet mot nästan.

När det är fråga om att vi inte ska kräva trons frukter av de nyomvända eller av ungdomen, så tror jag att vi har lite fel fokus. Jag har av Guds stora nåd, fått kalla mig ett Gudsbarn i över 35 år, och jag kallas inte mera för enn ungdom. Men jag har inga frukter eller gärningar att visa fram, så inte är det väll bara ungdomar och nyomvända som behöver tålamod. Petrus skriver att "vår Herres långmodighet länder till frälsning"
Lika lite som att ett träd får njuta av sina egna frukter, får en kristen njuta av sin gärningar. En kristen kan bara förlita sig på det som Jesus har gjort. Men sandt är att all tro visar sig i gärningar, goda eller onda, barmhärtiga eller obarmhärtiga. Men vi har ingen syndakatalog som vi kan dömma mäniskor efter.

Så får vi inte glömma att vi bär på två naturer, anden strider imot köttet, och köttet imot anden. Den nya och den gamla människa. Det är svårt för förnuftet att skillja dessa från varann. Men varje levande kristen känner denna kamp inom sig.

Svar:
Visst och sant är det så att man lätt kan blanda ihop begreppen. Det viktigaste är ändå att ordet ska sås i hjärtejorden och sedan bära frukt. Vi har inte heller fått uppgiften att skörda frukter hos oss själva. Inte visste de som var på den högra sidan när de hade besökt eller klätt Jesus.

När det gäller kravkristendomen så tänkte jag på de sköraste plantorna i Guds åker, de nyligen omvända och de unga.
I 1.Petr.4:18 står det att om den rättfärdige med knapp nöd blir salig, var hamnar då den ogudaktige? Vi ska som kristna vara tacksamma om vi känner vår svaghet och ofullkomlighet. Det är lättare för Gud att fylla ett tomt kärl.

Vi får oupphörligen be om att striden mellan kött och ande inte upphör så länge vi är på jorden. Vi ska alltid låta stridshjälten Jesus leda kampen, då får vi fira segern i himmelen en gång.
Håkan Kero

2014-01-28 @ 23:06:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0