Nyårsdagen - Jesu namnsdag

Idag på nyårsdagen firar vi Jesu namnsdag. Vad passar bättre än att gör det tillsammans med Lina Sandell i den bibliskt mäktiga sång som hon författat.
 
O Jesu, ditt namn är ett fäste i nöden,
Min käpp och min stav  och mitt bergfasta slott,
Ditt namn är det säkraste motgift mot döden, 
Ack, visste, ack, visste all världen det blott!
 
Här ser vi hur Lina ser Jesus som sin personliga Frälsare, men i samma andetag vill hon förmedla budskapet till hela världen. När den rätta kärleken är ingjuten i en människas hjärta, vill man inte som ensam egoist få hela skatten, utan man vill att alla ska dela av det man fått, nämligen ett gott samvete och frid med Gud.


Ditt namn är en utgjuten salva, som helar
Och stillar och läker min sargade själ.
Ditt namn är min starkhet, när styrka mig felar, 
Ditt namn är min tillflykt i ve och i väl. 
 
Endast en som har fått uppleva syndens smärta på sitt samvete och kännt sig grundlurad av ormen likt Eva och Adam i Edens lustgård, kan skriva en sådan här vers när han eller hon fått känna en gränslös nåd från Gud. Hos henne är inte Joh.3:16 endast ord utan salva för själen.
 
Ditt namn är en klippa i prövningens timma, 
Ett torn, vilket ingen förmår att slå ner, 
Ett ljus, som förskingrar den tjockaste dimma, 
En källa, som levande vatten mig ger. 
 
Lina fick gå igenom många prövningar i livet, men vi ser av denna vers att hon var trygg i sin tro.

Ditt namn har bevisat jämväl på mitt hjärta
Den livskraft, som ligger förborgad däri,
Och stillat min oro och lindrat min smärta
Och gjort mig från dödens förskräckelse fri. 
 
Den rätta kristendomen känns igen bland annat av att man inte är rädd för döden. Man känner att man lever i en ständig ström av förlåtelse och behöver aldrig tvivla om sin salighet när man har Jesus i hjärtat genom tron.

Så vill jag det härliga namnet besjunga, 
O Jesu, så länge jag ännu är här.
Må sedan i evighet hjärta och tunga
Förkunna, hur stort och hur lovvärt det är!
 
Här beskriver hon hur Jesu namn är som en bro från detta jordeliv över dödens ström in i himmelen.
 
Det namnet skall ännu mig skydda och bära
Och resa mig upp, när jag ligger omkull, 
Det namnet, det namnet allena giv ära, 
O Gud, för din sannings och trofasthets skull!
 
Ja Jesu namn skall skydda och bära oss även under detta år. Jesu namn ska resa oss från syndens fall. Vi får börja och sluta var dag med att ge äran åt Jesu namn, för Han är trofast alla dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0