Jordens salt

Jag lyssnade häromdagen på en intressant bibelförklaring. Det handlade om att vara jordens salt. Jesus säger ju i bergspredikan att vi som kristna är jordens salt. Han som förklarade saken gick djupare in på detta och kom fram att vi kristna genom tron och gärningarna tillsammans är jordens salt.
Salt består ju av en kemisk förening av natrium och klor. Ensamt är varken natrium eller klor så hälsosamt, men tillsammans i en kemisk förening blir det en bevarande substans som kallas salt som hindrar förruttnelse.
 
Tänk vilken fantastisk bild av en kristen som lever av tron som är en gåva av Gud. När tron är av Gud så blir frukten goda gärningar. Är tron en produkt av något eget, byggt på förnuft eller något man efterapar, blir det falskt och de goda gärningarna uteblir. Blir gärningarna gjorda utan trons kraft blir det något som liknar fariseism. Vi har ju läst på många ställen om Jesu beskrivning av fariséerna, alltså ingenting att sträva efter.
 
Hur kan den rättfärdige leva av tro? Jo genom att inte ha något själv att komma med. När man som stor syndare vill till himmelen och helt och hållet är beroende av Jesu försoning i lidandet, döden och uppståndelsen, då får man tron som gåva. Det vill säga, att man är lika mycket värd i sig själv som den ångrande rövaren på korset eller den förlorade sonen, då skänker Gud tron som en gåva. 
 
Tron utan gärningar är en död tro säger aposteln Jakob. När vi har den levande tron som drivkraft, blir gärningarna utförda utan att vi själva anstränger oss i vårt kött. Vi bler ledda av anden till att utföra gärningarna, exempelvis som Filippus blev förd till den etiopiske kamreren / hovmannen. Gärningarna utförda i tron får vi uppräknade på den yttersta dagen då vi frågar, Herre när såg vi dig hungrig, naken o.s.v.
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Eric Simma

Jag anmäler avvikande åsikt mot följande välkända men ändå obibliska åsikt:
"När vi har den levande tron som drivkraft, blir gärningarna utförda utan att vi själva anstränger oss i vårt kött."

Ovanstående är ett mycket vanligt påstående i Laestadianska sammanhang, men jag har till min förvåning upptäkt att det inte finns något nämnvärt stöd för den åsikten i Bibeln!
Sanningen är ju snarare att Bibeln är full av uppmaningar om vad den kristen SKA göra när han blivit troende - dvs inte för att förstjäna nåden utan av tacksamhet för att nåden finns.
.
Det hade inte behövts om t ex Paulus verkligen hade menat att gärningarna kommer automatiskt, utan planering och utan ansträngning för vårt kött.

Den åsikten är också förödande för de troendes vilja att ta på sig betngande arbete i församlingen. SÅ fort det blir ansträmgande eller jobbigt, så slutar man i tron att goda gärningar ska komma automatiskt utan motvilja och ansträngning.

Hälsningar
Per-Eric

Svar: Om något är ansträngande och jobbigt att göra i församlingen och man trots det gör det man så att säga är tvungen att utföra, så är det ingen god gärning. Luther menar att en syssla i ett hem eller församling som inte görs med glädje är ingen Gudstjänst.Det är i den dagliga kampen mellan anden och köttet som den kristne känner lust att göra goda gärningar ibland och olust emellanåt.

Djävulens bästa knep för att få de kristna att bli lata i församlingen är att göra alla goda uppgifter till fariseism. Även här måste vi vaka. Det måste predikas lika mycket om synder som görs i köttets vilja, såväl som det om synden att lämna församlingsuppgifter ogjorda.

Jesus har själv sagt att anden är villigt men köttet är svagt, så enligt Jesus så blir inga av Gud godkända gärningar utförda med planering och ansträngning för vårt kött.

Vad som ofta glöms, åtminstone för mig personligen, är att varje dag flera gånger be till Gud att "gör mig till ett redskap i Din hand". Den bönen borde läsas ofta med tanke på Pauli uppmaningar att utföra uppgifter. Men vi ska alltid akta oss för att ha köttet som arbetskompis. Vi uppmanas ju att vandra i Anden.
Håkan Kero

2014-10-01 @ 20:45:55
Postat av: Hej

Vi har ju Guds vilja nedskriven i bibeln. Om hans vilja känns jobbig, ansträngande och man gör det med motvilja, känner man då Jesus? Sa han inte att min börda är lätt och mitt ok är skonsamt?

Jag vet nu inte precis alla fall, men jag tycker inte det är vanligt iaf att lärjungarna och apostlarna är sådär motvilliga och tycker det är jobbigt? Eller gör dom det? Sa bara det jag upplevt.

Men samtidigt har du en poäng, inte är der ju alltid lätt att älska sin nästa och vara en tjänare. Frågan är ju då, är det pga av bristande tro, eller att buden är så tunga och svåra?








Svar: Så länge vi vandrar här på jorden, så är synden med i allt och som psalmsångaren skriver: och ger åt allt det sköna en främmande gestalt. Synd är inte bara att uträtta köttets begär eller göra illa mot sin nästa. Synd är också ovilja att göra gott mot sin nästa och i församlingen. Kärleken driver en till att tjäna. Har man fått uppleva så mycket kärlek av Gud, känner man sig alltid skyldig att ge något tillbaka. Huvudsaken är att vi känner oss själva som tudelade så länge vi är här nere. När vi misslyckas så blir vi bedrövade och sörjer. Vad säger Jesus? Saliga är de som sörjer, ty de skall bli tröstade.
Håkan Kero

2014-10-02 @ 16:57:56
Postat av: Anonym

" Om något är ansträngande och jobbigt att göra i församlingen och man trots det gör det man så att säga är tvungen att utföra, så är det ingen god gärning."

Ovanstående mening är just den mening jag ifrågasätter. Den blir inte mer sann och rätt bara för att den upprepas.
Min enkla fråga är hur ovanstående ens ska kunna motiveras Bibliskt?
I alla beskrivningar av goda gärningar beskrivs vad som SKA göras, t ex hjälpa hjälpbehövande, och aldrig står det något om att det är frivilligt och kan och ska göras utan planering.

Så Håkan, du får gärna citera lite fler Bibelverser för att övertyga mig om att ovanstående är en Biblisk grundad åsikt.

"Luther menar att en syssla i ett hem eller församling som inte görs med glädje är ingen Gudstjänst."
Återigen, gärna fler Bibelscitat för även detta märkliga påstående.

/PEr-Eric

Svar: Okay, om vi börjar med predikanterna, så får de uppmaningen i 1.Petr 5:2 att vara herdar för Guds hjord, inte av tvång utan av fri vilja. I samma vers beskriver han effekten av utförandet i köttet såväl som i anden. "inte av skamlig vinningslystnad (köttsligt) utan tjänstvilligt (andligt)"I Hebr.13:21 står det "Han (Gud) bereder er till allt gott verk till att göra Hans vilja. Han verkar i er vad som är välbehagligt inför Honom genom Jesus Kristus"

Paulus är väldigt tydlig i Fil.2:13-14. "Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, efter sitt goda behag" sedan kommer effekten av Guds verkan: "Gör allting utan att klaga och tveka"

Jag kan tänka att Luther känner igen sig tillsammans med många kristna hos församlingen i Makedonien. Vi läser i 2.Kor.8 först hur Gud gett sin nåd till denna församling. Alltså kunde inte den makedonska församlingen utföra något av sig själva i sitt kött, utan de var beroende av hjälp ovanifrån, av Guds nåd. Vi har ju läst att till de ödmjuka ger Han sin nåd. Sedan Guds nåd givits dem så kunde de ge rikliga gåvor med glädje. Läs och begrunda detta kapitel, detta borde läsas inför varje kollekt.
Den rätta Gudstjänsten utförs villigt och med glatt hjärta, denna gåva ges av Gud genom Hans nåd. Nåd betyder lön för att människan inte försöker själv utan kastar sig misslyckad utan egna gärningar i ödmjukhet i sin himmelske Faders armar.

Ja det finns fler bibelställen men de kan du läsa själv utan att jag citerar dem. T.ex. Rom.7:18, Rom.9:16, Ps.100:2 och Ps.40:9.

Det viktigaste i alla frågor i kristendomen börjar med att förstå skillnaden mellan köttet och anden. Om man inte ser att den kristne är tudelad och dagligen uträttar striden inom sig mellan det goda och det onda, så blir det svårt att förstå helheten i alla andra frågor. Paulus ger ett varnande exempel i början av Rom.10 där han visar på hur man till det yttre (i sitt kött) vill utföra något och att det blir fel om inte gåvan att vilja kommer ovanifrån, då blir det egenrättfärdighet.

Till slut kan man konstatera att bristen på Guds ords läsande och hörande tillsammans med för mycket eget tänkande och tyckande leder till brist på goda gärningar.
Håkan Kero

2014-10-04 @ 08:10:07
Postat av: Per-Eric Simma

Här kommer sent svar, som kompenseras med rejäl längd!
Jag har granskat alla dina exempel som skulle stödja din teori om att goda gärningar görs automatiskt och utan ansträngning.
Jag finner till min förvåning att du inte har några som helst texter som stödjer detta! Istället finner jag flera uppenbara och väldia feltolkningar och det förvånar mig.

Jag menar att du inte har stöd för din åsikt och låt oss kolla varje punkt för sig:

Håkan skriver: Okay, om vi börjar med predikanterna, så får de uppmaningen i 1.Petr 5:2 att vara herdar för Guds hjord, inte av tvång utan av fri vilja.

Per-Eric: Helt rätt, men notera att de får uppmaningen att vara herdar = det är inte bevis för att de blir det utan ansträngning och utan att dagligen övervinna sitt lata kött. De måste alltså påminnas om sin roll även då de blivit herdar.

Per-Eric klistarr in hela stycket:
1 Jag uppmanar nu de äldste bland er, jag som själv är en av de äldste och vittne till Kristi lidanden och som också har del i den härlighet som kommer att uppenbaras: 2 var herdar för Guds hjord som finns hos er och vaka över den, inte av tvång utan av fri vilja, så som Gud vill, inte för egen vinning utan med hängivet hjärta. 3 Uppträd inte som herrar över dem som kommit på er lott, utan var föredömen för hjorden. 4 När den högste herden uppenbarar sig skall ni få härlighetens segerkrans, som aldrig vissnar.


Håkan: I samma vers beskriver han effekten av utförandet i köttet såväl som i anden. "inte av skamlig vinningslystnad (köttsligt) utan tjänstvilligt (andligt)"

Per-Eric: Orden inom parantes är dina egna inlägg, och de är alltså inte självklart vad du då menar.
I Folkbibelns översättning ovan så står det också lite annorlunda, dvs "inte för egen vinning utan med hängivet hjärta"

Om man läser hela stycket så ser man att texten är en fortsättning av vers 1, och även det stycket är alltså en uppmaning till hur det borde vara. Det är alltså inte alls självklart att texten beskriver effekten utan sammanhanget visar att det är en önskan och uppmaning, så borde det vara!


Håkan: I Hebr.13:21 står det "Han (Gud) bereder er till allt gott verk till att göra Hans vilja. Han verkar i er vad som är välbehagligt inför Honom genom Jesus Kristus"

Per-Eric: Nej, detta är en helt uppenbar feltolkning som uppkommer om man bara tar en vers ur sitt sammanhang!

I de översättningar jag kollat, så framkommer det återigen att detta också är uppmaningar, inte alls beskrivande av ett automatiskt resultat!

Läs t ex hela texten enligt Folkbibeln:
20 Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, 21 han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen.

Notera skrivningen " han må fullkomna er"

Texten enligt Karl 12:
20. Men fridsens Gud, som igenfört
hafver ifrå de döda den stora Fåraherdan,
genom dess eviga Testamentsens blod, vår
Herra Jesum;
21. Han göre eder skickeliga uti allt godt
verk, till att göra sin vilja, och skaffe uti
eder hvad honom täckeligit är, genom
Jesum Christum; hvilken vare ära af
evighet i evighet. Amen.

Här står det "han göre eder skickliga" och det är väl samma betydelse som "han må göra er", dvs en bön eller önskan om att det skulle bli på det viset.

Oavsett vilket, så är det i alla fall inget övertygande bevisning för att vi gör automatiskt det Gud tänkt…

Håkan skriver: Paulus är väldigt tydlig i Fil.2:13-14. "Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, efter sitt goda behag" sedan kommer effekten av Guds verkan: "Gör allting utan att klaga och tveka"

Per-Eric: Innan vi granskar texten kollar vi verserna runt och då ser man att det du kallar för väldigt tydligt, inte alls är det.
Enligt vers 13 så är det mycket riktigt Gud som verkar i oss, både vilja och gärning. Det betyder att han ger oss viljan, men betyder d

2014-10-09 @ 22:16:10
Postat av: Per-Eric Simma

Fortsättning , rymdes inte i samma:

...Per-Eric: Innan vi granskar texten kollar vi verserna runt och då ser man att det du kallar för väldigt tydligt, inte alls är det.
Enligt vers 13 så är det mycket riktigt Gud som verkar i oss, både vilja och gärning. Det betyder att han ger oss viljan, men betyder det att han också får vårt lata kött att röra sig mot vår vilja? Knappast, då hade vi varit robotar utan egen styrning.
Läser man verserna på båda sidor av denna vers 13, så innehåller det som i tidigare uppmaningar eller regler som vi bör följa, eller så önskan om hur det borde vara!

Din tolkning att texten, dvs att "sedan kommer effekten" av Guds verkan: "Gör allting utan att klaga och tveka" är alltså inte alls självklar. Det du kallar för effekt av Guds verkan, är i själva verket en uppenbar feltolkning.

När texten uppmanar oss att göra något, kan du alltså inte hävda att det redan är ett resultat! Står det t ex att " Gör allt utan att klaga och tveka" så kan du inte lägga in ett extra ord och hävda att "SÅ gör vi då allt utan att klaga och tveka!

Jag går alltså så långt så jag hävdar att du inte bara tolkar fel, utan lägger in en betydelse som inte finns där!


Kristi lärjungar som ljus i världen
12 Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er. 13 Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske. 14 Gör allt utan att klaga och tveka, 15 så att ni blir fläckfria och rena, Guds oskyldiga barn mitt ibland ett falskt och fördärvat släkte, bland vilka ni lyser som stjärnor i världen

Håkan: Ja det finns fler bibelställen men de kan du läsa själv utan att jag citerar dem. T.ex. Rom.7:18, Rom.9:16, Ps.100:2 och Ps.40:9.

Per-eric: Jag granskar alla dina exempel, och jag finner inget som motsäger det jag skrivit tidigare, dvs att goda gärningar inte kommer automatiskt och utan planering. Exempel:
Rom 7:18
18 Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. 19 Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. 

Per-Eric: Är ingen bevis eller stöd för att goda gärningar inte ska planeras eller kan göras motvilligt. Visar ju bara att allt vi gör är smittat av det onda, t ex att vi inte kan göra goda gärningar utan att känna oss nöjda och själgoda. Betyder det då att goda gärningar inte ska göras bara för risken att vi kan känna oss nöjda? Nej, det betyder att de ska göras för andras skull, oavsett hur vi känner oss.

Per-Eric: Rom 9.16. Beskriver Guds barmhärtighet, och är väl knappast aktuell som exempel i fallet med våra goda gärningar?

15 Han säger till Mose: Jag vill vara barmhärtig mot den som jag är barmhärtig mot, och jag vill förbarma mig över den som jag förbarmar mig över.* 16 Alltså beror det inte på någon människas vilja eller strävan utan på Guds barmhärtighet

PEr-Eric: Ps.100:2. Är återigen en uppmaning, dvs inte resultat utan uppmaning!
Uppmaning är inte samma sak som resultat, vi kan vilja tjäna Herren med glädje ,men det betyder inte att vi lyckas med det. DÄREMOT betyder det väl inte att vi ska låta bli att göra goda gärningar OM det känns tungt, de ska ändå göras, vilket andra texter visar.

1 En tacksägelsepsalm.
Höj jubel till HERREN, alla länder! 
2 Tjäna HERREN med glädje, kom inför hans ansikte med jubelrop! 
3 Besinna att HERREN är Gud. Han har gjort oss och inte vi själva. 
Vi är hans folk och får i hans hjord

Per-Eric: Sist och slutligen PS 40:9
9 Att göra din vilja, min Gud, är min glädje, 
din lag är i mitt hjärta."

Är en mycket riktig och viktig vers, men återigen, inte bevis för att görandet i sig alltid är lätt eller går utan motstånd och planering!

Per-Eric: När vi däremot är klara med det Guds uppmanat oss till, då kan vi konstatera
9 Att göra din vilja, min Gud, är min glädje, 
din lag är i mitt hjär

2014-10-09 @ 22:22:00
Postat av: Per-Eric Simma

Fortsättning:

Per-Eric: När vi däremot är klara med det Guds uppmanat oss till, då kan vi konstatera
9 Att göra din vilja, min Gud, är min glädje, 
din lag är i mitt hjärta."

Hälsningar

Per-Eric

Svar: Det var ett väldigt vinglande bland bibelcitaten. Jag har aldrig påstått något annat än att "När vi har tron som drivkraft, blir gärningarna utförda utan att vi själva anstränger oss i vårt kött" Du försöker tolka detta så att Håkan Kero menar att de kristna inte behöver anstränga sig till goda gärningar, utan de kommer automatiskt.
Det är stor skillnad mellan att "anstränga sig" och "anstränga sig i sitt kött"

Du missade ett av mig tidigare citerat bibelställe, nämligen Jesu egna ord "anden är villig men köttet är svagt"(Matt.26:41)

Med stöd av Jesu egna ord så står jag fast vid det jag skrivit, nämligen att vi inte ska försöka följa Jesu eller apostlarnas uppmaningar med köttet, alltså vår egen kraft. Utan vi ska sträva efter att förverkliga de goda gärningar i anden. "Ty det som är fött av kött är kött." (Joh.3:6) Jesus säger vidare i Joh.6:63 "Det är Anden som ger liv, köttet är inte till någon nytta."

Du verkar läsa folkbibeln, därför vill jag lämna ytterligare ett bibelcitat med den översättningen från 2.Tess.1:11-12
"Och därför ber vi alltid för er, att vår Gud skall anse er värdiga sin kallelse och med kraft fullborda varje god föresats och gärning i tron, så att vår Herre Jesu namn förhärligas i er och ni i honom genom vår Guds och Herren Jesu Kristi nåd."

Läser man detta som kristen, vill man inte sitta och vänta på att en osynlig hand lyfter en i nackskinnet (köttet) och sätter en att utföra goda gärningar. Utan vi vill i anden skynda till att utföra det Gud vill. Här ser vi klart och tydligt att vi är kallade av Gud och att Gud med kraft fullbordar varje god föresats och gärning. Här skriver aposteln Paulus inte att föresatsen och gärningen sker i vårt kötts ansträngning utan det sker i TRON. Detta är skrivet av samma apostel som skrev att den rättfärdige ska leva av tro.(Rom.1:7). Sedan får vi av Paulus veta att tron kommer av predikan genom Guds ord.(Rom.10:17)

Bristen på goda gärningar utförda av de som vill kallas kristna, måste alltså bero på brist på läsande, lyssnande och rannsakande av Guds ord.



Håkan Kero

2014-10-09 @ 22:23:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0