Betlehemsstjärnan

Är du vilseledd? Egentligen omöjligt att svara på frågan om man inte sett alternativa vägar till målet. 
 
Nu på Trettondag Jul läser vi i om de vise männen från Österlandet som kom till Betlehem för att hylla den nyfödde Judakonungen. Vi har alla läst hur det hittade dit och vilken omväg de tog via Jerusalem. Sist och slutligen var det stjärnan som stannade ovanför huset där Jesusbarnet låg. 
 
Stjärnan har alltid varit symbolen för Guds ord. Det är endast genom ordet man leds till Jesus. Paulus beskriver det tydligt och klart i Rom.10 hur man genom Guds ords predikan kommer till tro. För att bevaras på vägen som leder till himmelen, måste man följa stjärnan, Guds ord och inget annat. Frånvaro från Guds ord är som att köra bil i mörker utan belysning, det slutar oftast i diket.
 
Genom alla tider har själarnas fiende djävulen försökt locka människor bort från den smala himlavägen. Redan under den tid Jesus föddes hade fariséerna och de skriftlärda blivit vilseförda i egenrättfärdighet. De hade förutom Guds bud tillfogat egna stadgar och genom dessa försökte de ha kontroll på varandra och vanligt folk. Tänk att de visste allt som de vise männen behövde veta om den nyfödde Judakonungen. Ändå for de aldrig till Betlehem själva. Orsaken var att de hade Guds ord OCH något annat.
 
Ordet OCH passar inte att skriva efter Guds ord. Då blir det två stjärnor att följa och osäkerhet uppstår. Man har hört att "vi har Guds ord och traditionen", "vi har Guds ord och påven", "vi har Guds ord och kyrkofäderna", "vi har Guds ord och predikanterna" eller "vi har Guds ord och det som man predikade förr i tiden".
Om det blir fel är det ofta orsakat av att man lägger något annat före eller jämsides med Guds ord. Ändå så läser vi i första budet att "du ska inga andra Gudar ha jämte Mig". Vi ska alltså inte ha något annat på samma nivå som Gud och Hans ord. Allt som skrivs och sägs utöver Guds ord måste prövas i Guds ord ljus. Det spelar ingen roll om det är Påven, de gamla kyrkofäderna, predikanter, präster, mamma eller pappa som sagt det. Allt som skrivs och sägs måste komma efter Guds ord och prövas i skuggan av detta. Åktheten blir bäst kontrollerad om det får prövas som Petrus skriver i sitt första brevs första kapitel.
 
Vi får alla ransaka oss själva om det räcker för mig med bibeln som min ledstjärna, endast denna betlehemsstjärna leder oss rätt. Vilseförd blir man om något annat hamnar jämsides eller före.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet ;det står ju i bibeln. Förbliv du vid det du blivit lärt och fått visshet om ,du vet ju av vilka du har lärt det

2015-01-07 @ 20:51:06
Postat av: Per-Eric Simma

Till anonym: det tål ändå att diskuteras om VAD vi blivit lärda, och vad av det som vi ska stå fast vid. För vi kan inte ens med bästa vilja påstå att vi alltid blivit lärda på samma sätt i allt.

2015-01-14 @ 13:00:24
Postat av: Anonym

nej förståss men det bibelstället var skrivet i min söndagsskolbibel i tiderna och med facit i hand har jag skådat upp till dem i min församling som lärt mig det viktigaste i mitt trosliv, och vid detta har jag velat hålla mig kvar

2015-01-15 @ 18:04:21
Postat av: André Bergström

Per-Eric,

Varför har vi inte alltid blivit lärda på samma sätt? Vad är din förklaring?

2015-01-15 @ 22:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0